En ny rapport konkluderer med at de positive konsekvensene for verdensarven redusert trafikk, opprustning av området, bedre tilgjengelighet for fotgjengere og syklister, mindre støy og mulighet for å beskytte Bryggen for flom.
De negative konsekvensene er i hovedsak knyttet til det visuelle inntrykket, med kjøreledningsmaster, heving av kaiområdet og en bybanevogn som er lengre enn dagens busser. I anbefalingene pekes det blant annet på at det bør arbeides for å få trafikken ytterligere ned, ha færrest mulige busser, finne løsninger for turisttrafikken og samlet mobilitet i området når man arbeider videre med dagløsningen. En konkretisering ønskes rundt klima- og grunnvannshåndtering for verdensarven i det videre arbeidet. Det oppfordres også til tettere samarbeid mellom prosjektet og arbeidet med forvaltningsplan for Bryggen.
Slik visualiserer konsulentene Bryggen med bybane. Foto: Michael Kloos planning and heritage consultancy (fotomontasje fra rapporten) |
Slik så det ut i sommer. Prøvestenging av trafikken og korona-situasjonen gjorde at det var færre kjøretøy og båter enn normalt. Foto: Michael Kloos planning and heritage consultancy (fra rapporten) |
I lys av dette virker ikke bybane over Bryggen så problematisk.
Legg inn en kommentar