Dysthe er kanskje mest kjent for stablestolen Laminette, en stol knapt noen nordmann kan ha unngått å sitte i. Selv er jeg langt på vei oppvokst i et annet av Dysthes design, salongen Laminat. Møbler som er i daglig bruk, femti år etter at de ble kjøpt.
Laminette ble opprinnelig designet for firmaet Møremøbler, og ble produsert i store serier frem til 2004. Da modellen ble relansert i 2011 hadde den solgt i 990.000 eksemplarer siden 1965.
Laminette er et ektefødt barn av etterkrigsmodernismen både i prinsipp og uttrykk. Stolen består av et tekstiltrukket sete, et ryggstø og fire stykker laminert tre. Kvaliteten i dette produktet er uomtivistelig, den er både staut, egenartet og egnet for masseproduksjon.
Mottakelsen var imidlertid blandet, men det sies at den danske møbelarkitekten Hans J. Wegner var begeistret. Stolen tildelt Merket for god design i 1968 og salget skjøt fart.
Stolen produseres i dag av møbelprodusenten Rybo.
Laminette er et ektefødt barn av etterkrigsmodernismen både i prinsipp og uttrykk. Stolen består av et tekstiltrukket sete, et ryggstø og fire stykker laminert tre. Kvaliteten i dette produktet er uomtivistelig, den er både staut, egenartet og egnet for masseproduksjon.
Mottakelsen var imidlertid blandet, men det sies at den danske møbelarkitekten Hans J. Wegner var begeistret. Stolen tildelt Merket for god design i 1968 og salget skjøt fart.
Stolen produseres i dag av møbelprodusenten Rybo.
Men så var det min personlige favoritt, Laminat. Denne ble designet i 1963 i forbindelse med en konkurranse i regi av De Forenede Ullvarefabrikker. Konkurransen var rettet mot stoppede møbler beregnet for å trekkes med tekstiler i ull. Dysthe vant med lenestolen Laminat, konstruert i laminert tre med løse puter.
Møre Lenestolfabrikk (senere Fora Form) satte Laminat i produksjon i 1964, og Dysthe designet en høyrygget lenestol, bord, sofa og krakk slik at dette utgjorde en serie. I 1965 ble Laminat tildelt Merket for god design.
Foto: Nasjonalmuseet |
Det blir en tur videre tilbake til min egen barndom dette, skjønt dette møblementet husker jeg ikke fra noens stuer. De fantes nok slike steder også, men kanskje peker dette fremover mot møbelprodusenten Dokka, senere Hov-Dokka, sitt mangeårige virke i bedriftsmarkedet. For Dokka tegnet Dysthe armlenestolen 1001 i 1960.
Denne stolen kommer høyt på listen over de viktigste bidragene i norsk designhistorie. Den fikk utmerkelsen American Institute of Decorations International Citation Award i 1961, og det lukter jo Mad Men lang vei av denne - og dermed en unnskyldning til å vise et flott klipp.
De kommende årene videreutviklet Dysthe formspråket fra 1001 i form av møbelseriene 3001, 4001 og 5001. Møblene i disse seriene var beregnet som kontor- og konferansemøbler.
De kommende årene videreutviklet Dysthe formspråket fra 1001 i form av møbelseriene 3001, 4001 og 5001. Møblene i disse seriene var beregnet som kontor- og konferansemøbler.
Stolen produseres i dag av Fjordfiesta |
Legg inn en kommentar