Volkswagens Thomas Ulbrich, styremedlem e-Mobility, viser frem MEB-plattformen. Alle foto og illustrasjoner: Volkswagen. |
Fabrikken blir også en pilot i klimanøytral bilproduksjon. Når produksjonen av den nye elbilseren, under felles betegnelsen ID, kommer i gang, vil alle produksjonsutslipp av CO2 være redusert til et minimum, og de gjenværende utslippene fra fabrikken og hele forsyningskjeden vil bli kompensert for gjennom offisielt sertifiserte klimaprosjekter. Dette skal ifølge VW også inkudere den energikrevende batteriproduksjonen. Alle leverandører av battericeller har inngått avtale om å bruke "grønn" energi fra fornybare kilder i produksjonen.
Alle modellene i Volkswagens elektriske serie skal kalles ID med økende tall for de dyrere modellene. Først kommer ID1, mens neste versjon ut blir en mindre firehjulsdreven SUV. Denne går foreløpig under navnet ID Crozz, og en skisse av kjernen i denne modellen ses til høyre.
Batterisystemet vil produseres i Braunschweig. Kassel-fabrikken får ansvaret for å bygge drivlinjen til MEB-modellene. Salzgitter skal produsere rotorer og statorer. Wolfsburg står for selve utviklingen av ID. og også elbilfabrikken i Dresden vil ta del i produksjonen av ID.
Batterisystemet vil produseres i Braunschweig. Kassel-fabrikken får ansvaret for å bygge drivlinjen til MEB-modellene. Salzgitter skal produsere rotorer og statorer. Wolfsburg står for selve utviklingen av ID. og også elbilfabrikken i Dresden vil ta del i produksjonen av ID.
Produksjonskapasitet i Zwickau blir etter planen 330 000 biler per år. I 2025 skal alle Volkswagens fabrikker til sammen kunne produsere mer enn en million biler basert på MEB-plattformen. Om det målet nås kan merket bli verdensledende på elektrisk mobilitet.
Teknisk ukeblad har en omfattende reportasje fra fabrikken i Zwickau. Der peker de på at endringen som nå skjer, skaper frykt i tyske fagforeninger og bransjeorganisasjoner. Årsaken er at en forbrenningsmotor med girkasse og er satt sammen av rundt 2500 komponenter. En elmotor klarer seg med 250, og svært få bevegelige deler. Dette får konsekvenser for industrien, der kjernevirksomheten har vært knyttet til utvikling og produksjon av nettopp motorene. I fjor publiserte Fraunhofer-instituttet en rapport som konkluderte med at av 210.000 arbeidsplasser, knyttet til drivlinjer, vil 50.000 arbeidsplasser forsvinne som følge av elektrifisering.
Legg inn en kommentar