30 august 2016

Økende interesse for elektriske lastebiler


TINE har som første selskap i Norge bestilt hybridtrekkvognen Nikola One. Bilen har 2000 hestekrefter, veier 9,5 tonn - og har og har en rekkevidde på nesten 200 mil.

Trekkvognen er drevet av seks el-motorer, en på hvert hjul. Batteriene lades av en generator som er drevet av biogass. Forbruket av biogass til lading er cirka tredjeparten av forbruket på tilsvarende bil drevet av dieselmotor. Leveringstiden er to-tre år og vil avhenge av servicepartnere, registrering til Norge - og en avklaring av hvor disse trekkvognene kan få lov til å kjøre. Bilen - med tilhenger, vil være på 25 meter.



I dag er det ellers bare tillatt med biler med maxvekt 50 tonn (med last), men TINE vil søke myndighetene om tillatelse til å kjøre biler på maks 60 tonn. Det er da snakk om langtransporter, som mellom Trondheim og Oslo. Selve trekkvognen vil koste fra 3 til 3,5 millioner kroner.

Norgesgruppens grossist Asko er imidlertid først ute i kappløpet med en distribusjonsbil med en rekkevidde som gjør den mest egnet for byene. Frem til lanseringen ønsker ikke Asko å gi ut bilder av lastebilen som kan være starten for en ny tidsalder i lastebilnæringen. Den aktuelle bilen har en nyttelast på åtte tonn, og kan ta 18 paller. Den har en rekkevidde på omtrent 20 mil. El-lastebilen vil lades når det er innom rampen på lageret.

Les mer om Nikola One her.

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism