Foto: Petr1987
Villa Tugendhat i Tsjekkia er det best bevarte eksemplet på arkitekten Ludwig Mies van der Rohes tidlige funksjonalisme. Den regnes som en av verdens viktigste innen villaarkitektur og er på UNESCOs verdensarvliste. Bygningen var en inspirasjonskilde for Arne Korsmo i arbeidet med Villa Stenersen. Utstillingen forteller om husets historie og dokumenterer det omfattende restaureringsarbeidet som ble gjennomført i perioden 2010–12.
Nyrestaurert og tilbakeført
Mies van der Rohe (1886–1969) tegnet Villa Tugendhat i perioden 1928–30 på oppdrag fra Greta og Fritz Tugendhat. Det jødiske ekteparet og deres tre barn måtte flykte fra Brno i 1938. Villaen gjennomgikk store forandringer under og etter 2. verdenskrig, men ble under den nylige restaureringen tilbakeført i tråd med arkitektens opprinnelige konsept og ideer.
Et hus med panoramautsikt
Arkitekt Mies van der Rohe besøkte Brno i 1928, en by med gode produksjonsforhold og som allerede på 1920-tallet hadde flere funksjonalistiske bygninger. Dette vekket arkitektens begeistring, og Tugendhat-paret fikk overbevist ham om å tegne et hus til dem med panoramautsikt. Det ble et tett samarbeid der Mies fikk frie tøyler til å tegne både huset og interiøret.
Interiør og møbeldesign
Villaens interiør og møbeldesign ble til i samarbeid med Mies’ kollegaer Lilly Reich, Hermann John Hagemann og Sergius Ruegenber. Unike detaljer i interiøret er veggen av onyks og den halvsirkelformede veggen av makassaribenholt som rammer inn spisestuen i det ellers åpne rommet. Glassrommet, som stuen blir kalt, åpner seg mot utsikten og hagen gjennom tre meter høye vindusfelt. Blant møblene som ble tegnet spesielt for villaen er Tugendhat-stolen og Brno-stolen.
Flere likhetstrekk mellom villaene
Ludwig Mies van der Rohes tidlige funksjonalisme var et forbilde for den norske arkitekten Arne Korsmo som tegnet Villa Stenersen på oppdrag fra kunstsamleren Rolf Stenersen. Det finnes flere likhetstrekk mellom de to villaene, som i planløsning og konstruksjon- og materialvalg. Mest påfallende er det store glassrommet i hovedetasjen i husene. Arne Korsmo valgte også utradisjonelle materialer som belgisk mabritteglass, italiensk terrasso, glassbyggesten og store glassflater både i interiøret og fasaden. Korsmo skulle oppfylle oppdragsgiver Rolf Stenersens ønske om å skape rom og lys for en stor kunstsamling. Mies van der Rohe mente arkitekturen og materialene var kunst i seg selv. Til Villa Tugendhat ble det derfor bestilt kun ett kunstverk – en kvinnelig torso laget av den tyske billedhuggeren Wilhelm Lehmbruck.
Kilde: Nasjonalmuseet
Is Social Housing Designed to Fail? (And How We Can Make It Work)
-
Social housing’s unfortunate past may cast a shadow on its connotations in
the present, but its future could be brighter than expected.
The post Is Socia...
Legg inn en kommentar