Easymile EZ10 er en liten minibuss som kjører uten sjåfør. Bussen er utstyrt med et 19 kilowattimers batteri som skal klare inntil 14 timers kjøring per lading. Easymile, eid av franske Robosoft Technologies og bilprodusenten Ligier, er på jakt etter samarbeidspartnere.
Bussen er kun beregnet for bruk i urbane områder, siden normal hastighet er rundt 25 kilometer i timen. Laser- og kamerabaserte sensorer har en rekkevidde på 40 meter og sørger for oversikt over omgivelsene. Bussene kan i praksis settes ut hvor som helst. Det er ikke noen spesielle krav til infrastruktur, så bussene kan kjøre på eksisterende veinett uten at det trengs å gjøre noen modifikasjoner.
Planen er å få i gang et pilotprosjekt ett eller annet sted i Norge i løpet av 2016, men forutsetter at de får en tillatelse til å operere førerløse kjøretøy. Et alternativ er å ha en person ombord som kan stoppe bussen om det skulle være nødvendig. Easymile er ikke en transportoperatør, og må i tilfelle få til et samarbeid med noen som vil operere bussene før prosjektet kan realiseres.
Kilde: TU.no
Is Social Housing Designed to Fail? (And How We Can Make It Work)
-
Social housing’s unfortunate past may cast a shadow on its connotations in
the present, but its future could be brighter than expected.
The post Is Socia...
Legg inn en kommentar