- Vi fant ut at vi måtte lage et system som gjør sykkelen attraktiv som transportform, forklarer Sofia Nyman, ingeniørstudent ved Høgskolen i Oslo.
Da de studerte transportplaner fant de ut at det handlet mest om vei og kollektivtrafikk. I stedet ser de for seg Oslo i 2070 med et sykkelveinett både på gateplan og oppe i luften. 64 kilometer med sykkelbane i høyden for ordinære sykler og elsykler.
- Man må føle seg trygg når man sykler. Med egne baner over bakken kan man ha planfrie overganger, som jo er sikrere, forklarer Hauglin.
Bysykkelordningen er også utviklet med elsykler og ståhjulinger i studentenes fremtidensvisjon. De vil gjøre de lette transportmidlene tilgjengelige for alle grupper. Elektriske kjøretøyer, eller såkalte "Podcars", kjører rundt i Oslo sentrum. De førerløse vognene har plass til åtte personer hver. Vognene skal hektes på sykkelbanene oppe i luften.
Kilde: osloby
Legg inn en kommentar