- Nær halvparten av CO2-utslippene i produksjonen av en elbil er knyttet til batteriet, sier Linda Ager-Wick Ellingsen, stipendiat i industriell økologi ved NTNU i Trondheim. Hennes analyser viser at C02-utslippene fra batteriproduksjonen kunne vært redusert med 60 prosent om den hadde vært utført i Norge.
- Fokuset på elbil i Norge har fått maritim næring her hjemme til å interessere seg for elektrifisering og batterier, sier Lars Ole Valøen. Han tok Norges første doktorgrad på batterier, og mener det ville vært et stort fremskritt med produksjon av batterier i Norge.
Men det er åpenbare skjær i sjøen:
- De påkrevde investeringene er massive, og det tar mange år å bygge opp en industri rundt dette. Vi må belage oss på at batteriproduksjonen til biler og skip hovedsakelig vil foregå i Kina i overskuelig fremtid samt i noen grad i Sør-Korea, Japan og USA, sier Sverre Iversen, daglig leder i Gylling teknikk. Selskapet er en av de største leverandørene av batterier til blant annet industrien og sykehus i Norge.
Kilde: Aftenposten
Advocates for Change: 8 Visionary Leaders in Architecture Join the A+Awards
Jury
-
From reasserting architecture's social might to shaping greener urban
policy, these advocates are using their talents to address the pressing
challenges ...
Legg inn en kommentar