Årsakene til at bilbruken går ned er sammensatte, selv om ulykker som dette neppe er en del av grunnen.
Foto: Thue
|
Den foreløpige toppen ble nådd i 2008. Parallelt med at bilkjøring stagnerer, tar færre unge førerkort. I 1992 hadde 80 prosent av nordmenn mellom 18 og 24 år lappen. I 2012 hadde denne andelen falt til litt under 67 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå og Transportøkonomisk institutt (TØI).
- I de fleste industrialiserte land har folks bilbruk sluttet å vokse. Norge er ytterligere et eksempel på dette, sier David Metz, professor ved University College i London. Den tidligere sjefforskeren ved det britiske samferdselsdepartementet ga nylig ut en bok om fenomenet som på engelsk har fått navnet «peak car»
TØI-forsker Vibeke Nenseth trekker frem økende urbanisering som én årsak. Hun mener det er utfordrende å vurdere hva som vil skje videre med bilkjøringen i Norge.
- "Peak car"-teorien sier at bilbruken ikke bare vil stagnere, men at den også vil begynne å falle. Det har skjedd i andre land, og vi har også sett tendenser til dette i Norge. Derfor blir spennende å følge utviklingen i årene fremover, sier Nenseth.
Metz understreker at politikerne spiller en avgjørende rolle og sier at mye vil bli avgjort av om folk bosetter seg i byer eller i bilbaserte forsteder.
Kilde: Aftenposten
Legg inn en kommentar