19 mars 2014

Flere bysykler i bytte mot dobling av lysreklame

Reklametårn fra tidligere tider. Foto: Ukjent / Oslo byarkiv
Oslo bystyre har slakket av på reglene for hvor lysreklame er tillatt. Når nye avtaler skal inngås ligger det an til reklame i boligstrøk, samt nær parker, kirkegårder og barnehager. Reklamen er plassert på bysykkelstativ og leskur. Oslo kan dermed få dobbelt så mange bysykler, men prisen er rundt 900 nye lysende reklameskilt over hele byen.

- Vi får en massiv reklameøkning i Oslo, og et betydelig antall skilt i boligstrøk, der det til nå har vært forbudt. Å sette lysreklame inn der folk bor og skal sove er en forurensningskilde, sier Håkon Wium Lie i aksjonsgruppen Stans.no. Gruppen arbeider mot reklame i byrommet, og er særlig skeptisk til lysreklame i boligstrøk.

Gorm Kunøe, professor i markedsføring på BI, er medforfatter av boken Utendørsreklame. Han mener ulempene ved reklamefinansierte goder er store, og at kommunen må tenke seg godt om før lysreklamen blir montert opp.

- Dette blir til forurensning. Det blir sånn at vi aldri kan hvile øynene uten at noen vil selge yoghurt eller reiser. Det er en invasjon av våre private sirkler, sier Kunøe.

Både Clear Channel eller JCDecaux sitter på gjerdet og lurer på om de klarer å tjene penger. Mats Lundquist, administrerende direktør i Clear Channel, anslår at det dreier seg om mellom 50 og 100 millioner for et nytt bysykkelsystem. Dagens bysykler må skiftes ut, uansett hvem som vinner anbudet. Hva som skjer med syklene vet ikke Clear Channel ennå.

- Kanskje vi kan selge dem, men i prinsippet må de skrotes, sier Lundquist.

Kilde: osloby

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism