Norsk Elbilforening organiserer over halvparten av elbilistene i Norge, drøyt 10.000 medlemmer. De har gjort en brukerundersøkelse på hvem elbileieren i Norge egentlig er.
Her er noen av funnene:
Bjart Holtsmark, forsker i Statistisk sentralbyrå, er en av dem som stiller flere kritiske spørsmål til avgiftspolitikken.Forskeren synes det er et paradoks med moms på et miljøvennlig transportmiddel som sykkel, men ikke på en Tesla Model S, som han mener fører til miljøproblemer.
- Elbilpolitikken gjør både anskaffelse og bruk av bil veldig rimelig. Mange familier som før klarte seg med én bil, har derfor nå to biler. Det fører til flere biler på veiene og forsterker trafikkproblemene vi allerede har i de store byene. Lenge før det er 50.000 elbiler i Norge må myndighetene gjøre noe med elbilenes tilgang til kollektivfeltene. Allerede i år vil jeg anta at noe må gjøres. Trafikken begynner å korke seg. Og skal elbilene flyttes tilbake i de vanlige feltene, vil vi få ytterligere kø der. Vi har brakt oss selv inn i et uføre, sier han.
- Støy fra biler kommer hovedsakelig fra dekkene. Kjører du i 30 km/t, er motoren den dominerende lyden. Kommer du over 50-60 km/t, er det lyden fra dekkene du hører. Jo, tyngre bilene er, jo mer støy lager dekkene. En Tesla lager derfor vesentlig mer støy enn en liten Polo. Den lager også mye svevestøv, som øker med tyngden på bilen, sier forskeren.
I Aftenposten torsdag 12. desember fikk han støtte i sitt syn. En annen forsker, Einar Lie ved Universitetet i Oslo, skrev i en kronikk at grunnene er mange for å stramme betydelig inn på støtten til elbiler.
Kilde: Aftenposten
Her er noen av funnene:
- De fleste elbileiere tjener over 700.000 kroner i året.
- Nesten 80 prosent har videregående eller høyskoleutdannelse.
- Den gjennomsnittlige elbilist er en mann i alderen 36-55 år.
- Viktige grunner for å ha elbil er «å spare penger», «slippe bomavgifter», men også miljøbevissthet.
- Og 91 prosent er fornøyde.
Flott bil, men vil du kjøre miljøvennlig bør du nok velge en mindre variant |
- Elbilpolitikken gjør både anskaffelse og bruk av bil veldig rimelig. Mange familier som før klarte seg med én bil, har derfor nå to biler. Det fører til flere biler på veiene og forsterker trafikkproblemene vi allerede har i de store byene. Lenge før det er 50.000 elbiler i Norge må myndighetene gjøre noe med elbilenes tilgang til kollektivfeltene. Allerede i år vil jeg anta at noe må gjøres. Trafikken begynner å korke seg. Og skal elbilene flyttes tilbake i de vanlige feltene, vil vi få ytterligere kø der. Vi har brakt oss selv inn i et uføre, sier han.
- Støy fra biler kommer hovedsakelig fra dekkene. Kjører du i 30 km/t, er motoren den dominerende lyden. Kommer du over 50-60 km/t, er det lyden fra dekkene du hører. Jo, tyngre bilene er, jo mer støy lager dekkene. En Tesla lager derfor vesentlig mer støy enn en liten Polo. Den lager også mye svevestøv, som øker med tyngden på bilen, sier forskeren.
I Aftenposten torsdag 12. desember fikk han støtte i sitt syn. En annen forsker, Einar Lie ved Universitetet i Oslo, skrev i en kronikk at grunnene er mange for å stramme betydelig inn på støtten til elbiler.
Kilde: Aftenposten
Legg inn en kommentar