Sensual surrealism, Kiefer’s delights and Gehry’s Guggenheim: the best art
and architecture shows to visit in 2025
-
Anselm Kiefer’s homage to Van Gogh, Ithell Colquhoun’s seaside of
surrealism and Gilbert & George fill the galleries, while the V&A opens its
archives at...
05 april 2012
Historien om Concorde
Aérospatiale-BAC Concorde (ofte referert til bare som Concorde) var et turbojet-drevet supersonisk passasjerfly. Flyet var et resultat av et anglofransk samarbeid, hvor engelske BAC og franske Aérospatiale samarbeidet om å utvikle flyet. Concorde fløy første gang i 1969 og ble satt inn i rutetrafikk i 1976.
Concorde fløy faste transatlantiske flygninger fra London og Paris til New York og Washington, DC. Overlydsflyet var i stand til å fly disse strekningene på halvparten av den tiden vanlige kommersielle jetfly brukte.Selv om flyet var i drift i 27 år, ble kun 20 maskiner bygget. Salget kunne derfor ikke forsvare utviklingskostnadene, og de to produsentene led store økonomiske tap. Den britiske og franske staten anså det likevel som viktig å opprettholde driften av Concorde, og subsidierte derfor Air France og British Airways, de to operatørene av flytypen, for å sikre fortsatte flygninger. Dette skulle likevel vise seg å ikke være tilstrekkelig. I kjølvannet av flytypens eneste fatale ulykke i 2000 og krisen i flybransjen like etter terrorangrepet 11. september 2001, fant begge operatørene ut at videre drift ville være umulig. Concorde hadde dermed sin siste flygning den 26. november 2003.
Overlydsflyet Concorde ble sett på som en teknologisk triumf innen moderne passasjerfly og står igjen i dag som et ikon innen flyhistorien. Uviklingen av Concorde bidro også til mange teknologiske nyvinninger som brukes i dagens passasjerfly.
Aérospatiale-BAC Concorde - Wikipedia
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Legg inn en kommentar