DN.no har som første norske medie fått en prøvetur i elbilrevolusjonen Tesla Model S, og rapporterer om sensasjonelle kjøreegenskaper. Dette skyldes først og fremst plasseringen av batteripakken, som gir et lavere tyngdepunkt. Lithium-ion batteripakken ligger som et tynt lag i bunnen av bilen.
– Det flate gulvet frigjør dobbelt så mye bagasjeplass som i BMW 5-serie, sier Tesla-sjefen Elon Musk til DN.no.
– Bilen blir billigst i Norge i forhold til resten av Europa, men noe dyrere enn i USA, der den skal selges til i underkant av 300.000 norske kroner, mener Esben Pedersen, sjef for Teslas skandinaviske hovedkontor I København. Prisen forventes å havne på nivå med innstegsutgaven til BMW 5-serie .
Tesla Model S har bilindustriens i særklasse største berøringsskjerm, som fyller hele midtre delen av det art deco-inspirerte instrumentpanelet og strekker seg helt ned til midtkonsollen.
– Kvaliteten blir best i bransjen fordi vi hyrer de absolutt dyktigste arbeiderne fra andre fabrikker, hevder Gilbert Passin, som er Vice President Manufacturering.
Passin forteller at Tesla har råd til å betale folk skikkelig, fordi de har spart enorme investeringer ved å kjøpe billige maskiner og roboter fra bilindustrien. De sparer også på den første bilfabrikken med roboter som programmeres til å løse flere oppgaver (multitasking).
- Ideen om multitaskingen fører også til at vi bygger en ny SUV - Modell X – på samme plattform. Den vises allerede i november, forteller Passin.
Kilde: DN.no
Biomimicry and Parametricism: A Design Legacy Spanning From Antoní Gaudí To
Zaha Hadid
-
Their innovative design approaches showcased the creative possibilities of
contemporary technologies.
The post Biomimicry and Parametricism: A Design Leg...
Legg inn en kommentar