
Parallelt til dette må det også innføres tiltak som kan bidra til å redusere bergensernes belastende bilavhengighet. Som for eksempel det nå, for en dag eller to, gjennomførte ad hoc-tiltaket med redusert antall parkeringsplasser i det sentrale Bergen. Veg- eller køprising kan også måtte inngå i det samlete arsenalet av virkemidler.
Det er bare så synd at tiltakene ikke er blitt satt inn i en større sammenheng på et langt tidligere tidspunkt i byens utviklingshistorie. Byer – og herunder deres transportinfrastruktur – utvikles over lang tid, og det gjelder å velge riktig på viktige tidspunkter i utviklingshistorien. Bergenserne får i øyeblikket svi for at politikerne valgte feil utviklingsbane i transporten fra midt på 80-tallet.
Bergen er ikke eneste norske byen som har valgt en utviklingsbane i strid med anbefalinger fra byplanleggere og by-, miljø- og transportforskere om hvordan mobilitetsmønsteret, arealbruken og transportinfrastrukturen burde utvikles.
Allerede fra slutten av 1960-tallet ble prinsippene som i 1993 ble nedfelt i Rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging, lansert som god latin; bygg tett i og i tilknytning til eksisterende knutepunkter; legg til rette for kollektivtransportløsninger; avvei tilretteleggingen for individuell transport med egen bil med tilsvarende tilrettelegging for kollektivtransport og for gang- og sykkeltrafikk. Handles det slik, kan konsekvensene av vårt behov for bil bli mindre dramatiske enn det vi har sett i Bergen tidlig i januar.
Kilde: Samferdsel
Legg inn en kommentar