Allerede på den tiden da Audi var en skikkelig "haittkaillbil" brukte de ordspråket "Vorsprung durch Technik". Når de nå lanserer sin elektriske e-tron kunne en tro at det fremdeles var noe i dette. Denne konseptbilen har 313 hestekrefter og gjør null til 100 km/t går på godt under fem sekunder.
Dagens Næringsliv har imidlertid spurt sjefen for motorutvikling i Volkswagen Group, Wolfgang Hatz, om elbiler er fremtiden. Hatz mener at elektriske biler kun vil få en utbredelse på mellom én til fem prosent. Han har i tidligere uttalt at Volkswagen kun lager hybrider grunnet politisk press
- I den nærmeste fremtid vil det fremdeles være fossilt brennstoff som er mest aktuelt for bilindustrien, sier Hatz, som fremholder at for Volkswagen Group er det det fremdeles diesel og bensin man fokuserer på.
Det bør kanskje tilføyes at Hatz er en mann som har bygget hele sin karriere på forbrenningsmotorer. At elmotoren er forbrenningsmotoren overlegen synes ganske opplagt, både når det gjelder slitasje, antall deler, virkningsgrad og momentkurve. Alle elbilens "problemer" er knyttet til hvordan man lagrer og/eller produserer strømmen - en problematikk som nok kommer til å bli løst av andre enn de tradisjonelle bilprodusentene.
Slakter elbil-hypen - DN.no
Biomimicry and Parametricism: A Design Legacy Spanning From Antoní Gaudí To
Zaha Hadid
-
Their innovative design approaches showcased the creative possibilities of
contemporary technologies.
The post Biomimicry and Parametricism: A Design Leg...
Legg inn en kommentar