Rundt 50 prosent av dødsfallene i trafikken skyldes møteulykker. De senere årene har rundt 100 personer hvert år blitt drept i frontkollisjoner, og vi har bygd rundt 7-8 km med fysiske midtdelere hvert år. Det er nærmest patetisk lite.
Midtrekkverk er et effektivt tiltak fordi møteulykkene med det blir borte, i tillegg til at antall utforkjøringsulykker også blir redusert. Statens vegvesen kan dokumentere svært tydelige effekter: Etter at det ble satt opp midtrekkverk mellom kjørefeltene på fire strekninger i Vestfold og Akershus, sank antall personskader med seksti prosent.
I motsetning til Norge har man i Sverige hatt en mye mer målrettet satsning på midtrekkverk, noe som har gitt svært positive resultater. I 2003 hadde 800 kilometer svenske veier fysisk veiskille, noe som reduserte antall dødsulykker med 80 prosent.
Veinettet i Norge er imidlertid relativt smalt, sammenlignet med mange av veiene i Sverige, noe som medfører høyere kostnader. Samtidig er jo nettopp smale veier trafikkfarlige.
I følge en SINTEF-rapport fra 2004 kan etablering av midtrekkverk redusere antall hardt skadde og drepte med opp til 75 prosent, i forhold til veier uten dette.
Det som forundrer en smule er imidlertid at diskusjonen i all hovedsak ser ut til å dreie seg om masskive midtdelere i betong. Konstruksjoner som jo er dyre å få på plass, særlig i grissgrendte strøk. Lettere alternativer (ikke vaier), som gjør det umulig å kjøre forbi i stor fart, men som kan passeres i lavere hastighet, burde kunne utvikles og monteres langt raskere.
På deler av strekningen mellom Trondheim og Værnes står det fleksible skiller, som gjør det uaktuelt å kjøre forbi under normale forhold, men som kan passeres i nødstilfeller. Så vidt jeg kan vurdere fungerer disse bra, og må gi et godt forhold mellom kostinner ikke noe bilde av dette, dessverre.
Nei til Frontkollisjoner!.
Is Social Housing Designed to Fail? (And How We Can Make It Work)
-
Social housing’s unfortunate past may cast a shadow on its connotations in
the present, but its future could be brighter than expected.
The post Is Socia...
Legg inn en kommentar