Chevrolet Volt er en plugin-hybrid som skal kunne kjøre opptil 60 kilometer med elektrisk drift før en liten forbrenningsmotor kobles inn for å lade batteriene, noe som forlenger rekkevidden med flere hundre kilometer.
GM har kanskje ikke den stolteste historien når det gjelder aerodynamikk, men Volt blir en av de meste aerodynamiske bilene i GMs historie. Nå har imidlertid General Motors offentliggjort forbrukstallene for Volt: 230 miles per gallon for bykjøring, noe som blir omkring 0,1 liter per mil. Men selv om de er offentliggjort, er ikke dette de offisielle tallene, ifølge Autoblog.com.
Volt bruker alltid elektrisitet for å drive hjulene. For turer på opptil 60 km, drives Volt kun av elektrisitet fra et 16 kWt litiumionbatteri. Når batteriet er utladet, sørger en motor drevet av bioetanol (E85) for strøm til den elektriske driftsenheten samtidig som den bidrar til å lade batteriet.
Volt kan pluggeis inn i en vanlig 230 volts stikkontakt for lading. Bilens ladeteknologi gjør det mulig å lade batteriene på mindre enn tre timer. Utgiftene til strøm for en Volt-eier vil være vesentlig lavere enn for bensin til en tilsvarende bil, kanskje så lite som en sjettedel, avhengig av bensinpriser og prisen på elektrisk strøm.
Den elektriske motoren leverer tilsvarende 150 hk, 370 Nm i konstant dreiemoment og en toppfart på 161 km/t.
Produksjonen skal etter planen starte sent i 2010. Bilen skal ut på markedet i 2011. I Europa under navnet Opel Ampera.
media.gm.com/volt
Sensual surrealism, Kiefer’s delights and Gehry’s Guggenheim: the best art
and architecture shows to visit in 2025
-
Anselm Kiefer’s homage to Van Gogh, Ithell Colquhoun’s seaside of
surrealism and Gilbert & George fill the galleries, while the V&A opens its
archives at...
Legg inn en kommentar