Blueprint for success: how Australian architects made the world take notice
in 2024
-
Incorporating First Nations cultures and history, and embracing sustainable
design have earned local builds global acclaim
When an unassuming public prim...
29 juli 2009
Sinclair C5
29 juli 2009
Jon Hoem
Sinclair er et navn jeg tidligere kun har forbundet med ZX Spectrum, en av de aller første "personlige datamaskinene".
Det vil si inntil jeg fant denne artikkelen på Wikipedia: Sinclair C5 var et trehjulet elektrisk moped, lansert i Storbritannia i 1985. Den kan drives fremover med pedaler, eller ved hjelp av en innebygget elektrisk motor. Den har en toppfart på 24 km/t, en hastighet som ble valgt fordi kjøretøyer som ikke gikk fortere kunne kjøres uten førerkort i Storbritannia.
Til tross for at den var relativt billig å produsere og kjøpe (den kostet kun 399 britiske pund, omkring 5 000 norske kroner) ble C5 raskt gjort til latter, og ble en kommersiell fiasko med kun omkring 17 000 solgte eksemplarer.
Clive Sinclair hadde allerede som tenåring begynt å leke med tanken om et elektrisk kjøretøy, og dette var en idé han lekte med i de kommende tiår. Tidlig på 1970-tallet arbeidet Sinclairs selskap, Sinclair Radionics, med prosjektet, men fokuset skiftet over på kalkulatorer, og C5-prosjektet ble liggende brakk frem til slutten av 1970-tallet. Utviklingen startet igjen i 1979, og beveget seg stadig fremover, mens kjøretøyet ble dyrere og dyrere.
I mars 1983 solgte Sinclair noen av aksjene sine i Sinclair Research, og skaffet 12 millioner britiske pund (omkring 150 millioner norske kroner) for å finansiere utviklingen av kjøretøyet. I mai samme år ble Sinclair Vehicles Ltd stiftet, og en utviklingsavtale ble inngått med Lotus, som skulle videreutvikle grunnkonseptet til et produksjonsklart kjøretøy. Samtidig ble det inngått en avtale med Hoover Ltd om produksjon, mens motorene ble produsert av Polymotor i Italia.
Til tross for en stor reklamekampanje med den tidligere Formel 1-føreren Stirling Moss ble det raskt klart at C5 var lite praktisk i det britiske klimaet, og kunne være farlig i bruk blant tett trafikk.
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Legg inn en kommentar