Rapporten er en oppfølging av en TØI-rapport fra 2019, der den opplevde reisetiden med bil og kollektivtransport ble sammenlignet på utvalgte reisestrekninger i 13 byområder. I den ferske rapporten beregnes nye reisetidsforhold i 2024 og undersøker hvordan dette har endret seg.
Beregningene viser at kollektivtilbudet flere steder har blitt dårligere, noe som påvirker folks valg av transportmiddel.
Beregningene viser at kollektivtilbudet flere steder har blitt dårligere, noe som påvirker folks valg av transportmiddel.
Lite konkurransedyktig utenfor de store byene
Kollektivtransport har fra 2019 til 2024 jevnt over blitt mindre konkurransedyktig i norske byområder. I den grad kollektivtransport kan konkurrere med bilen er det på reiser til sentrale reisemål fra steder med veletablert kollektivinfrastruktur, som stasjonsbyer. Samtidig er kollektivtilbudet ikke konkurransedyktig for reiser til mer usentrale mål, og fra resten av regionen.
Bomtakster, antall bytter og reisekomfort
Bompengeordninger har også noe effekt på hvordan vi velger å reise. Fra enkelte steder med godt kollektivtilbud kan bomtakster ha effekt på reisemåte til bysentrum ved at vi velger kollektivtransport. I resten av byområdene er sjansen større for at bompengene fører til at bilister velger nærmere reisemål, heller enn å bytte til kollektivtransport.
Hvor raskt man kommer fram med et transportmiddel sammenlignet med andre transportmidler er utslagsgivende for hvordan man velger å reise. Kollektivreisende reiser gjerne litt lengre for å slippe å bytte, eller slippe trengsel. Reduksjon i bytter og økning i antall avganger er tiltak som kan ha en betydning for å velge kollektivt, mens kortere gangavstander til kollektivstopp og forbedret framkommelighet ikke er spesielt utslagsgivende. Bilbrukere legger større vekt på tiden de tilbringer i kø, mens kollektivreisende er mest opptatt av antall bytter og komfort.
Den opplevde reisetiden – eller den generaliserte reisetiden – tar hensyn til flere faktorer som påvirker reisen, inkludert kø, antall bytter, og reisekomfort.
Bompengeordninger har også noe effekt på hvordan vi velger å reise. Fra enkelte steder med godt kollektivtilbud kan bomtakster ha effekt på reisemåte til bysentrum ved at vi velger kollektivtransport. I resten av byområdene er sjansen større for at bompengene fører til at bilister velger nærmere reisemål, heller enn å bytte til kollektivtransport.
Hvor raskt man kommer fram med et transportmiddel sammenlignet med andre transportmidler er utslagsgivende for hvordan man velger å reise. Kollektivreisende reiser gjerne litt lengre for å slippe å bytte, eller slippe trengsel. Reduksjon i bytter og økning i antall avganger er tiltak som kan ha en betydning for å velge kollektivt, mens kortere gangavstander til kollektivstopp og forbedret framkommelighet ikke er spesielt utslagsgivende. Bilbrukere legger større vekt på tiden de tilbringer i kø, mens kollektivreisende er mest opptatt av antall bytter og komfort.
Den opplevde reisetiden – eller den generaliserte reisetiden – tar hensyn til flere faktorer som påvirker reisen, inkludert kø, antall bytter, og reisekomfort.
Arbeid på Ring 3 og elbilforbud i kollektivfeltet ga lengre kjøretid for biler
I forbindelse med veiarbeid på Ring 3 i Oslo og det nylig innførte elbilforbudet i kollektivfelt, er det også beregnet nye reisetider for bil i Oslo-regionen. Resultatene viser at disse endringene har hatt en merkbar effekt på bilreisetidene, som er blitt lengre. Dette kan påvirke konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtransport.
Rapport: Generalisert reisetid i 2024: Hvordan oppleves konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtransport i norske byer fem år senere? TØI-rapport 2038/2023
I forbindelse med veiarbeid på Ring 3 i Oslo og det nylig innførte elbilforbudet i kollektivfelt, er det også beregnet nye reisetider for bil i Oslo-regionen. Resultatene viser at disse endringene har hatt en merkbar effekt på bilreisetidene, som er blitt lengre. Dette kan påvirke konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtransport.
Rapport: Generalisert reisetid i 2024: Hvordan oppleves konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtransport i norske byer fem år senere? TØI-rapport 2038/2023
Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra av NAF (Norges Automobil-Forbund)
Legg inn en kommentar