25 november 2020

Fremtidens seilskip

Oceanbird er et stort, vinddrevet fartøy under utvikling av svenske Wallenius Marine. Skipets design har som mål å redusere utslippene med opptil 90 prosent og er utviklet i samarbeid med Kungliga Tekniska Högskuen (KTH) og det svenske maritime teknologiselskapet SSPA. 

Skipet vil være utstyrt med fem uttrekkbare, teleskopiske vingeseil som kan rotere 360 ​​grader. Mastene måler 80 meter og gir en total høyde over vannlinjen på mellom 45 og 105 meter. Seilene er formet som en flyvinge og vil være laget av stål og komposittmaterialer. En hjelpemotor vil bli brukt til å navigere i havner og gi nødkraft.

Designet er ment for forskjellige skipstyper, men den første versjonenen er planlagt å være et 200 meter langt RoRo-skip (roll-on/roll-off) med en kapasitet på opptil 7000 biler. Slike skip vil bli brukt på transatlantiske ruter og forventes å utføre reisen i løpet av 12 dager, noe som dermed er 50% lenger enn dagens gjennomsnitt på åtte.

Forsøk i åpent hav med en 7 meter lang prototype ble gjennomført sommeren 2020 og er planlagt å fortsette i løpet av høsten. Kommersielle bestillinger forventes å starte i 2021, med oppstart i slutten av 2024.

Oceanbird og Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar