Illustrasjon: mohamed_hassan |
Elbiler vil utgjøre halvparten av det globale personbilsalget allerede i 2032. Fem år senere vil den samme utviklingen ha skjedd innenfor tyngre kjøretøy. Det vil imidlertid ikke være nok til å hindre global oppvarming.
– Vi har en verden som ikke er på vei til Paris-målene, men mot 2,5 grader global oppvarming. Jeg vil si det er en katastrofe, sier forskningsleder Sverre Alvik i DNV GL.
For Norge kan den kommende omstillingen få store konsekvenser. En reduksjon i oljeforbruket på 44 prosent i 2050 er på nivå med det Equinor anslår i det mest optimistiske av selskapets scenarier frem mot 2050.
Når det gjelder elbilveksten, er det ikke subsidier som vil drive den på lang sikt, ifølge DNV GL. Etter hvert som elbilproduksjonen kommer opp i skala, vil batterier bli stadig billigere og bedre.
– Det teknologiske fortrinnet elbilene har vil bli vanskelig å konkurrere med. En elbil har 90 prosent effektivitet i motoren i stedet for 25 prosent, som i en bil med forbrenningsmotor, sier Alvik.
Solenergi vil bli så omfattende at strømprisene kan bli svært lave på dagtid, noe som vil støtte veksten i bruk av elbiler.
– Sol blir den største kilden til elektrisitet fra 2035. Solenergi er allerede den billigste måten å produsere elektrisitet på i store deler av verden, sier Alvik.
Kilde: DN.no
Legg inn en kommentar