
Det går an å få ting til. Kina er der USA var på 60-70 tallet, her illustrert med fabrikkforurensning i 1973.
Ser en til Kina finner vi det største markedet for elektriske busser og elektriske biler. Her fører nok elektrifiseringen til betydelig bedre luftkvalitet i de store byene. Men, fordi strøm i all hovedsak kommer fra kullfyrte kraftverk, vil klimagassutslippene i Kina bli mellom 40 og 50 prosent høyere fra hver av de elektriske bilene sammenlignet med moderne dieselbiler.
EASAC-rapporten peker på at det bør komme en ordning for å sertifisere og merke batterier og oppladbare el- og hybridbiler med opplysning om innbakt CO2-utslipp. Troverdige opplysninger og kunnskap om de totale utslippene av klimagasser er en forutsetning for at potensielle kjøpere skal kunne gjøre informerte valg.
![]() |
Selv med store mengder biler i "Teslaland", monner det ikke i den store sammenhengen. Energiproduksjon må også løses. |
Det internasjonale energibyrået (IEA) viser i en annen rapport til at den samlede effektivitetsøkning som skjedde med motorer og drivlinjer frem til 2015, langt på vei har stoppet opp. Dette skyldes blant annet at i land hvor nå salget av nye dieselbiler går ned, går også den samlede bilparkens drivstoffeffektivitet også ned. Fram til 2017 var ikke økende salg av elektriske biler tilstrekkelig til å kompensere for dette effektivitetstapet. I sum første dermed dette til økte utslipp fra den nye bilflåten, en effekt vi vil ta med oss i 20 år fremover.
Kilder:
Legg inn en kommentar