Foto: Maxpixel |
I løpet av 2018 vil 16.000 busser og nesten 13.000 drosjer i Shenzhen være elektriske. Dette bli dermed den første storbyen i verden hvor over 99 prosent av offentlige transporttjenester vil benytte elektrisitet. Lokalmyndighetene og den kinesiske staten har stilt med subsidier på inntil halvparten av innkjøpspris av nye busser.
Kina ønsker å fjerne dieseldrevne busser fra storbyene. Og det gir resultater: «Over to tredjedeler av alle elektriske busser i verden er å finne på kinesiske veier», skriver konsulentselskapet McKinsey i en ny rapport.
Elektriske biler er en sentral komponent i «Made in China 2025»-strategien hvor kinesiske selskaper skal være verdensledende og kunne konkurrere med industriland som USA, Japan og Tyskland. Elbilprodusenten Tesla undertegnet nylig en avtale om å bygge sin første fabrikk i Kina med en årlig produksjonskapasitet på 500.000 biler. Kinesernes massive satsing på elbiler gjør det sannsynlig at den planlagte fabrikken også kan finansieres med kinesiske midler.
Kina ønsker å fjerne dieseldrevne busser fra storbyene. Og det gir resultater: «Over to tredjedeler av alle elektriske busser i verden er å finne på kinesiske veier», skriver konsulentselskapet McKinsey i en ny rapport.
Elektriske biler er en sentral komponent i «Made in China 2025»-strategien hvor kinesiske selskaper skal være verdensledende og kunne konkurrere med industriland som USA, Japan og Tyskland. Elbilprodusenten Tesla undertegnet nylig en avtale om å bygge sin første fabrikk i Kina med en årlig produksjonskapasitet på 500.000 biler. Kinesernes massive satsing på elbiler gjør det sannsynlig at den planlagte fabrikken også kan finansieres med kinesiske midler.
Kilde: DN.no
Legg inn en kommentar