Volvo ser for seg en fremtid der du kan reise lange avstander ved å gå rett ut av døra hjemme, slappe av i en selvkjørende bil før du ankommer destinasjonen. Dette kan selvsagt ikke erstatte lange flyreiser, men Volvo ser det for seg at innenriksflyvninger på rundt 30 mil kan være spesielt egnet. Vi tror for vår del at strekningen Trondheim - Oslo, altså rundt 50 mil, vil være ideell for en overnattingstur.
Volvo trekker frem New York – Washington, Houston – Dallas og Los Angeles – San Diego som eksempler på trafikkerte flyruter hvor det i utgangspunktet er raskere å kjøre enn å ta fly om man regner inn hele reisen.
Volvo tror vi kan få helt selvkjørende biler innen 2025. Da snakker de om biler uten ratt og pedaler, som utelukkende vil kjøre seg selv. Den viktigste utfordringen som må løses, er sikkerhet for passasjerer. Det vil være meningsløst å innføre selvkjørende biler, dersom de ikke gir lavere risiko for ulykker enn menneskekjørte biler.
Volvo trekker frem New York – Washington, Houston – Dallas og Los Angeles – San Diego som eksempler på trafikkerte flyruter hvor det i utgangspunktet er raskere å kjøre enn å ta fly om man regner inn hele reisen.
Volvo tror vi kan få helt selvkjørende biler innen 2025. Da snakker de om biler uten ratt og pedaler, som utelukkende vil kjøre seg selv. Den viktigste utfordringen som må løses, er sikkerhet for passasjerer. Det vil være meningsløst å innføre selvkjørende biler, dersom de ikke gir lavere risiko for ulykker enn menneskekjørte biler.
Det vil imidlertid alltid være en viss risiko for ulykker og dersom det skjer en trafikkulykke er det åpenbart nødvendig at passasjerene er fastspent. I en sovekupé er ikke forholdene optimale, og Volvo har derfor utviklet et spesielt sikkerhetsteppe som skal fungere som en trepunktssele. Om det skulle bli nødvendig vil teppet stramme seg over brystkassen og bekkenet til passasjeren.
Volvo foreslår en ny kommunikasjonsstandard som beskriver hvordan selvkjørende biler skal kommunisere med andre i trafikken. Bilene skal ikke bare kommunisere over datanettverk, men også at formidler sine hensikter med lyd- og lyssignaler. En standard vil gjøre at alle forholder seg til de samme signalene, uansett bilmerke.
Legg inn en kommentar