I første omgang skal fergen fjernstyres, så skal den etter hvert frakte opp til 12 passasjerer ved autonom drift.
Strekningen som trafikkeres, mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn, er snaut 100 meter og overfarten tar ca ett minutt. Fergen skal lades i dokkingstasjonene i den perioden den setter av og tar på nye passasjerer.
Autoferry-prosjektet ble lansert på et seminar om byutvikling og havnemiljø i 2016. Utviklingen er delt opp i tre faser der første fase gikk ut på å kartlegge trafikken. I fase to ble en ferge i halv skala bygget og ulike systemer, deriblant framdrift, lading og batterier, ble testet. Parallelt ble det jobbet med navigasjonssystem, automatisk dokking og testing av anti-kollisjonssensorer. Nå er tredje fase i gang i form av uttesting av prototypen med fjernstyring.
– Asia kommer for fullt. Vi havner bakpå om vi ikke gir gass og putter på mer ressurser, sier professor Ingrid Schjølberg, direktør for NTNU Havrom til TU. Hun er derfor opptatt av at Ocean Space Centre, det nye marinteknsiek forskningssenteret, blir realisert så fort som mulig.
Kilde: TU.no
Legg inn en kommentar