Mannen bak prosjektet, Per Hassel Sørensen, ble selv påkjørt og alvorlig skadet for noen år siden. En bil som ikke overholdt vikeplikten satte en umiddelbar stopper for syklingen. Løsningen ble en såkalt velomobil, en sykkel med tre hjul og karosseri.
– Det var en god erfaring, for etter hvert skjønte jeg at dette kunne gjøres veldig mye bedre. Jeg skrev masteroppgaven min på elektriske velomobiler og hvordan jeg ønsket å redefinere konseptet. I stedet for å elektrifisere en eksisterende modell, designet jeg en elektrisk firehjuling fra start, forklarer Per Hassel Sørensen til Teknisk Ukeblad.
Podbike stilte ut en prototype under Nordicedge i fjor, og det var spennende å kikke under panseret. I motsetning til de fleste elsykler har nemlig Podbike ren eldrift. Dvs den er utstyrt med en generator som lader batteriene, og to elmotorer. Ingen mekanisk kraftoverføring letter vedlikeholdet og åpner for å tenke nytt omkring enkelte funksjoner. Sørensens forklaring av konseptet overbeviste.
En standard Podbike som vil koste 50.000 kroner. Jeg fikk høre i underkant, men vi snakker uansett om premiummarkedet for elsykler. Da får kjøperen en sykkel med samlet batterikapasitet på 400Wh, neo som skal tillate variert sykling med motorassistanse i rundt 8 mil.
– Når man bremser med motorene, kan vi regenerere inntil 1500 watt. Syklisten kan regulere bremsekraften ved å tråkke litt bakover. Ruller man nedover i mer enn 60 km/t vil styringssystemet automatisk bremse ned ved å regenerere mer, selv om føreren ikke bremser. Det er også mulig å rygge sykkelen ved å tråkke bakover, forklarer Sørensen.
En standard Podbike som vil koste 50.000 kroner. Jeg fikk høre i underkant, men vi snakker uansett om premiummarkedet for elsykler. Da får kjøperen en sykkel med samlet batterikapasitet på 400Wh, neo som skal tillate variert sykling med motorassistanse i rundt 8 mil.
– Når man bremser med motorene, kan vi regenerere inntil 1500 watt. Syklisten kan regulere bremsekraften ved å tråkke litt bakover. Ruller man nedover i mer enn 60 km/t vil styringssystemet automatisk bremse ned ved å regenerere mer, selv om føreren ikke bremser. Det er også mulig å rygge sykkelen ved å tråkke bakover, forklarer Sørensen.
Siden Podbike lanserte konseptet har det kommet inn 600 bestillinger fra folk over hele verden. Foreløpig produseres sykkelen i Norge, men masseproduksjon vil nok havne i utlandet.
– Vi har fått mange henvendelser fra investorer i andre land, men her til lands er det temmelig stille. Det er synd. Det konseptet vi har finnes ikke hos noen andre i verden og vi har gjort det vi kan for å beskytte varemerket og ta ut patenter i tillegg til at vi har en del hemmeligheter vi holder for oss selv, sier Sørensen.
Mest en morsom anekdote kanskje, men det er likevel verd å minne om. Nå var nok Sinclair C5 langt forut for sin tid. Sinclair var en foregangsmann på så mange måter, kanskje mest kjent for de første datamaskinene som var tilgjengelig for hvermansen.
Det er verd å minne om at elbilsatsinger som Think ikke slo gjennom , samtidig som konseptet elbil absolutt hadde noe for seg. Først i dag ser vi hva fortsettelsen kan bli.
Det er dermed all grunn til å ønske Podbike lykke til i sin del av markedet, mer enn tredve år etter at visjonæren Sinclair ikke traff med sin C5.
Kilde: Tu.no
Legg inn en kommentar