Grunnleggeren av IKEA, og en av de aller største og mest suksessrike gründerne fra 1900-tallet, Ingvar Kamprad, døde fredfullt i sitt hjem i Småland, 27. januar. Kamprad ble 91 år, og allerede som 17-åring startet han IKEA – selskapet som ble hans livsverk. Kamprad jobbet helt til det siste, i tråd med mottoet sitt om at det meste ennå gjenstår.
IKEA er en studie i logistikk, der flatpakking og selvbetjening er sentralt.
Foto: 최광모
|
I 2012 hadde IKEA 144 000 medarbeider i 31 land. IKEA-katalogen, som er kjedens viktigste reklame-verktøy og som omfatter 70% av IKEAs reklamebudsjett, ble da trykket i 175 millioner eksemplarer og på 27 språk.
Siden 1988 var ikke Kamprad involvert i den daglige driften av IKEA, men han fortsatte å bidra til virksomheten i en rådgiverrolle. Til tross for sine svenske røtter er dagens IKEA eid av et komplisert nettverk av en rekke selskap og organisasjoner som ifølge vedtektene har et allmennyttig formål.
De fleste IKEA-butikkene opererer direkte under "Ingka Holding" og "Ingka Foundation", mens IKEA-varemerket og konseptet er eid av et helt annet firma, Inter IKEA Systems. Hver IKEA-butikk, også de som er drevet av Ingka Holding, betaler en avgift på 3% av omsetningen til Inter IKEA systems.
Eierskapet til Inter IKEA Systems er svært komplisert og i tillegg høyst usikker. Inter IKEA Systems eies av Inter IKEA Holding, et selskap registrert i Luxembourg. Inter IKEA Holding eies derimot av et firma med identisk navn registrert på De nederlandske Antiller, som igjen er drevet av et selskap i Curaçao. Eierne av dette selskapet er ukjente (IKEA nekter å oppgi hvem de er), men antas å være medlemmer av Kamprad-familien.
Wikipedia lister opp viktige milepæler i selskapets historie:
1926: Grunnleggeren av IKEA, Ingvar Kamprad, blir født i Småland i det sørlige Sverige. Han ble født og vokste opp på en gård kalt Elmtaryd, i nærheten av den lille landsbyen Agunnaryd. Allerede som liten gutt visste Ingvar at han ville starte sin egen bedrift. Han begynte med å selge fyrstikker til naboene fra sykkelen sin. Han hadde oppdaget at han kunne kjøpe fyrstikker i store bunter fra Stockholm og selge dem en og en til en veldig lav pris, men fremdeles tjene på det. Fra fyrstikker utvidet han til å selge fisk, juletrepynt, frø og senere kulepenner og blyanter.
1943: IKEA blir grunnlagt av Ingvar Kamprad. I 1943, da Ingvar var 17 år, ga faren ham en gave for å ha fullført studiene sine. Denne gaven brukte han til å etablere sin egen bedrift. Navnet IKEA ble satt sammen av grunnleggerens initialer (I.K.) pluss den første bokstaven i Elmtaryd og Agunnaryd, gården han kom fra og landsbyen han vokste opp i. IKEA solgte til å begynne med penner, lommebøker, bilderammer, bordløpere, klokker, smykker og nylonstrømper – alt Ingvar så et behov for, som han kunne dekke med et produkt til en redusert pris.
1945: Den første IKEA-annonsen står i lokale aviser. Da Ingvar Kamprad ikke lenger kunne gjøre individuelle salgsbesøk, begynte han å annonsere i lokale aviser og startet en improvisert postordrekatalog. Han distribuerte produktene sine ved hjelp av fylkets melkebil, som leverte dem på togstasjonen.
1947: Møbler blir en del av IKEAs produktutvalg. Møblene ble produsert av lokale produsenter i skogene nær Ingvar Kamprads hjem. Den positive responsen var stor og kolleksjonen ble utvidet.
1951: Den første IKEA-katalogen publiseres. Grunnleggeren av IKEA så muligheten ved å bli en møbelselger i stor målestokk. Han tok snart en avgjørelse om å gå bort fra alle andre typer produkter og i stedet fokusere direkte på lavpris-møbler. IKEA, slik vi kjenner det i dag, ble født.
1953: Møbelutstillingen åpner i Älmhult. IKEA-utvalget fokuserte på hjeminnredningsartikler tidlig på 1950-tallet. Åpningen av utstillingen var et viktig øyeblikk i utviklingen av IKEA-konseptet. For første gang kunne kundene både se og røre møblene før de bestilte. Denne utstillingen var løsningen på et problem. IKEA hadde havnet i en priskrig med sin hovedkonkurrent. Etterhvert som begge selskapene senket prisene, gikk dette utover kvaliteten. Ved å åpne utstillingen kunne IKEA presentere sine produkter i tre dimensjoner; funksjon, kvalitet og lav pris. Og folk gjorde akkurat det IKEA hadde håpet; de valgte de produktene som ga mest for pengene.
1955: IKEA begynner å designe sine egne møbler. Det var mange grunner til at IKEA skulle starte med å designe sine egne møbler. Men det som gjorde at selskapet begynte med det – sannsynligvis det klokeste valg noensinne – er ganske ironisk. Press fra konkurrentene gjorde at leverandørene boikottet IKEA. Denne reaksjonen på virksomhetens tidlige suksess krevde at selskapet begynte å designe egne møbler, og dermed var grunnen for framtidig vekst lagt. Til sist skulle dette føre til innovative design og forbedret funksjon til lavere priser. Så, ved et heldig innfall, kom en IKEA-medarbeider på den idéen om å fjerne bena på bordene slik at det kunne få plass inne i en bil, og unngå transportskader. Fra da av begynte IKEA å tenke flatpakking innen design av møbler, noe som førte til enda lavere priser for kundene. Et mønster var i ferd med å ta form på IKEA. Det å vende problemer om til muligheter.
1956: IKEA begynner testing av flate pakker.
1958: Det første IKEA-varehuset innvies i Älmhult – 6 700 m². På den tiden var det den største møbelutstillingen i Skandinavia.
1963: Den første IKEA-butikken i Norge åpner på Nesbru, utenfor Oslo. Dette var også den første butikken utenfor Sverige. Marian Grabinski, konsul og arkitekt, designer MTP-bokhyllen. Den var en samtidig klassiker og medførte mange avleggere i etterfølgende år. Ved å framstille denne og andre treprodukter skapte IKEA gode samarbeidsforhold til polske leverandører på 1950- og 60-tallet.
1965: IKEAs flaggskip, varehuset i Stockholm, åpner. Tusenvis av mennesker sto i kø ved åpningen av flaggskipsvarehuset. Det 45 800 m² store varehuset har en sirkulær design, inspirert av New Yorks Guggenheim Museum. Suksessen medførte enorme kapasitetsproblemer når det gjaldt betjening av kunder. Ved å åpne varehuset og la menneskene betjene seg selv, ble en viktig del av IKEAs konsept født.
1969: Det første varehuset i Danmark. Introduksjonen av sponplater satte sitt preg på IKEA på 1960-tallet. Dette billige og hardføre materialet var enkelt å bearbeide og ble dermed et naturlig valg for IKEA. I 1969, ble PRIVAT, en sofa, designet av arkitekt Åke Fribryter. Den hadde sponplatebunn med hvit lakkfinish, og brunt, blomstret kretongtrekk laget av tekstilkunstneren Sven Fristedt. De rette linjene, funksjonaliteten og den lave prisen ble dengang en enorm suksess.
1973: Det første varehuset utenfor Skandinavia åpner utenfor Zürich, Sveits. Suksessen her banet veien for hurtig ekspansjon i Tyskland, som i dag er IKEAs største marked.
1974: Det første IKEA-varehuset åpner i München, Tyskland. SKOPA, en stol, designes av Olle Gjerlöv-Knudsen og Torben Lind. Moderne plast gir designere mange nye måter å konstruere gode møbler på. Men det å velge riktig produksjonsmåte blir mer og mer viktig i designprosessen. Når det gjaldt å velge produsent til SKOPA var svarene enkle, selv om de var litt overraskende. Etter måneder med resultatløs leting tok IKEA en ny titt på formen til stolen og kom på idéen om å kontakte en produsent som framstilte plastskåler og bøtter. Hverken form eller funksjon ble ofret for denne uortodokse løsningen. Tvert imot, sluttformen ble enda mer rendyrket enn den hadde vært.
1999 IKEA har 53 000 medarbeidere i et globalt nettverk av mer enn 150 varehus i 29 land på fire kontinenter. IKEA-grunnleggeren Ingvar Kamprad innførte Big Thank You-hendelsen som en tusenårsgave til alle de ansatte innen IKEA Gruppen. Det totale salget verden denne dagen skulle deles mellom de ansatte. Salgsmålet for dagen var høyt, men det faktiske resultatet var enda høyere – omtrent 187 mill. NLG. Hver medarbeider, fra snackbaransatte og lagerarbeidere til direktørene fikk samme bonus. For de fleste var denne bonusen mer enn månedslønnen.
2000: Det første IKEA-varehuset i Russland åpner. IKEA og UNICEF samarbeider om samfunnsbygging i India. Sammen med UNICEF, har IKEA tatt initiativet til et bredt samfunnsprogram i Nord-India i august 2000. Målet er å forhindre barnearbeid ved å skape bevissthet og synliggjøre de bakenforliggende årsakene til problemet. Det 3-årige prosjektet fokuserer på 200 landsbyer, der innbyggerne blir involvert i strategier for å forhindre barnearbeid.
UNICEF og IKEA hjelper frem skoleinnskriving og har etablert alternative læresenter (ALC). Gjennom selvhjelpsgrupper hjelper også prosjektet kvinner til å øke sin økonomiske status ved at de får tilgang til mikrokreditt-ordninger og finne alternative inntektsmuligheter.
Legg inn en kommentar