18 oktober 2017

Fortsett å kjøre din gamle bil – men kjør mindre

Kjør den i moderate mengder og bli en "miljøvinner".
Endringer i avgiftspolitikken gjennomføres for å skifte ut bilparken. I statsbudsjettet for 2018 skriver Regjeringen at den de senere årene har «gjennomført en betydelig omlegging av engangsavgiften for å stimulere til en bilpark med lavere utslipp». Spørsmålet er hvor lurt det egentlig er. Svaret er sammensatt, og forteller litt om hvorfor det ikke er enkelt å være politiker.

CO₂-utslippet fra nye personbiler har sunket fra 180 gram/km tidlig på 2000-tallet til 93 gram/km i fjor. Men samtidig stiger antall kjørte kilometer år for år. Klimautslippene fra veitrafikk har derfor vært stabilt de siste ti årene.

Dette er i og for seg interessante tall, spesielt dersom vi ser disse i forhold til hvor mye energi som går med for å produsere en ny bil. Det dreier seg nemlig om 6 tonn for en gjennomsnittsbil. Altså før du har kjørt en eneste kilometer.

Sammenligner vi muligheten for å fortsette å kjøre en gammel bil med 180 gram/km mot en ny med 90 gram/km kan vi sette opp følgende regnestykke, der X er antall kilometer kjørt .

X*180 = X*90 + 6.000.000
X = 6.000.000 / 90
X = 66.667 km

Du må altså kjøre nærmere 7000 mil, du nærmer deg to ganger rundt jorda, før en ny bil blir mer miljøvennlig enn en gammel. Legg til at 90gram per kilometer er lavt. De reelle tallene for biler med fossilt brennstoff ligger høyere. Nå er det andre faktorer enn bare å se på CO2, men hovedpoenget står seg: det mest miljøvennlige du kan gjøre er å beholde din gamle bil, men kjøre mindre.

Miljøavgifter har også med seg en innebygd konflikt: Staten mister inntekter til andre gode formål.  Regnet i 2018-kroner har statens avgiftsinntekter fra biler sunket fra 70 milliarder kroner i 2007 til et anslag på drøyt 44 milliarder kroner for neste år. Det er dermed rimelig åpenbart at det mest fornuftige vi som samfunn kan gjøre er å investere ennå mer i kollektivtransport, samtidig som vi gjøre fossilt drivstoff dyrere. 

Høyere drivstoffavgifter vil imidlertid favorisere elbiler ytterligere. Disse forurenser ikke på samme måte. La oss si at den totale kraftmiksen gir 10 gram/km for en elbil. Da snakker vi i Norge – straks vi begynner å importere strøm endres dette. Problemet med elbilen, som jeg i og for seg heier på av mange andre årsaker, er batteriene. For å produsere en moderat elbil går det gjerne med 15.000 kg CO2.

Vi sammenligner igjen med en gammel bil:

X*180 = X*10 + 15.000.000
X = 15.000.000 / 170
X = 88.235 km

Finner ikke tall på dette, men det er vel grunn til å tro at en feit Tesla kan kreve 20 tonn CO2 i produksjonen. Jeg sammenligner med mitt favoritt 80-talls ikon, Mercedes 560SEC. Her snakker vi nok 400 gram/km

X*400 = X*10 + 20.000.000
X = 20.000.000 / 390
X = 68.965 km

Hmm. Jeg kjører ikke mer enn knappe 6.000 kilometer i året uansett. Kan  med andre ord kjøre SEC i 11-12 år og likevel komme bedre ut av det enn med en Tesla :) Eller kanskje :(

Ikke lett dette miljøregnskapet. Det eneste sikre er at det er bra å kjøre mindre ...

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism