Foto: Maurizio Pesce |
Den første langsiktige «masterplanen» for Tesla publiserte Musk for ti år siden, når planene nå fornyes er det på bakgrunn av at volummodellen Model 3 snart er i produksjon. Punkt én på listen over planene for fremtiden er å integrere energigenerering og –lagring, gjennom en kombinasjon av solceller og batteri i samme produkt. Dette henger åpenbart sammen med oppkjøpet av SolarCity, som allerede er store på å levere solcelleløsninger.
- Det som virkelig er avgjørende for å fremskynne en bærekraftig fremtid er at vi er i stand til å oppskalere produksjonsvolumene så raskt som mulig. Det er derfor engineeringen hos Tesla har skiftet fokus til å designe maskinen som lager maskinen, der fabrikken er et produkt i seg selv, sier Musk,
Selvkjørende biler er også en del av visjonen til Musk.
– Hovedårsaken til at vi allerede har tatt et delvis selvkjørende system i bruk nå istedenfor å vente til en eller annen gang i fremtiden er at når man bruker det korrekt er det allerede betydelig tryggere enn at en person kjører selv. Det ville derfor være moralsk forkastelig å utsette dette, sier Musk.
Tesla planlegger også en form for bildeling / utleie, slik at Tesla-eiere kan legge bilen sin til en delings-flåte bare ved å trykke på telefonen din. Dermed kan bilen tjene penger for eieren i tidsrom der eieren selv ikke har behov for å benytte bilden.
The first master plan that I wrote 10 years ago is now in the final stages of completion. It wasn't all that complicated and basically consisted of:
– Hovedårsaken til at vi allerede har tatt et delvis selvkjørende system i bruk nå istedenfor å vente til en eller annen gang i fremtiden er at når man bruker det korrekt er det allerede betydelig tryggere enn at en person kjører selv. Det ville derfor være moralsk forkastelig å utsette dette, sier Musk.
Tesla planlegger også en form for bildeling / utleie, slik at Tesla-eiere kan legge bilen sin til en delings-flåte bare ved å trykke på telefonen din. Dermed kan bilen tjene penger for eieren i tidsrom der eieren selv ikke har behov for å benytte bilden.
The first master plan that I wrote 10 years ago is now in the final stages of completion. It wasn't all that complicated and basically consisted of:
- Create a low volume car, which would necessarily be expensive
- Use that money to develop a medium volume car at a lower price
- Use that money to create an affordable, high volume car
- Provide solar power.
- Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
- Expand the electric vehicle product line to address all major segments
- Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
- Enable your car to make money for you when you aren't using it
Legg inn en kommentar