Tesla planlegger blant annet å lansere en lastebil, med mål om å få veitransport over i et miljøvennlig spor. Tyske bilprodusenter ble muligens tatt litt på senga av Tesla i tidligere runder, men følger nok godt med i timen. Daimler skriver i en pressemelding om selskapets planer om det de kaller Mercedes-Benz Urban eTruck, med rekkevidde på inntil 200 kilometer og en tillatt totalvekt på 26 tonn. En elektrisk buss er også på trappene.
Først lanserer de imidlertid en mindre, seks tonns lastebil, kalt Fuso Canter E-Cell. Denne har allerede vært ute til kommersiell testing siden 2014, og det planlegges serieproduksjon en gang etter 2017. På grunn av strengere utslippskrav er det behov for lastebiler med større kapasitet. Det er bakgrunnen for Urban eTruck, som er tiltenkt varedistribusjon i byer.
Urban eTruck skal være basert på eksisterende treakslers lastebiler, men hele drivlinjen byttes ut. I stedet får bilen en elektrisk drevet bakaksel, hvor motorer integreres i hjulene. Dette skal være samme drivlinje som er brukt på Mercedes-Benz Citaro hybridbuss.
Kilde: Tu.no
Først lanserer de imidlertid en mindre, seks tonns lastebil, kalt Fuso Canter E-Cell. Denne har allerede vært ute til kommersiell testing siden 2014, og det planlegges serieproduksjon en gang etter 2017. På grunn av strengere utslippskrav er det behov for lastebiler med større kapasitet. Det er bakgrunnen for Urban eTruck, som er tiltenkt varedistribusjon i byer.
Urban eTruck skal være basert på eksisterende treakslers lastebiler, men hele drivlinjen byttes ut. I stedet får bilen en elektrisk drevet bakaksel, hvor motorer integreres i hjulene. Dette skal være samme drivlinje som er brukt på Mercedes-Benz Citaro hybridbuss.
Kilde: Tu.no
Legg inn en kommentar