Foto: m.prinke |
Kapasiteten på E18 vil bli utvidet med 1,5 kilometer i form av et vekslingsfelt i tillegg til to vanlige bilfelt, et bussfelt og en egen sykkelvei.
- Fra 1. mars neste år vil det koste 10 kroner å passere bomringen rundt Oslo med elbil mellom klokken halv sju og ni om morgenen, og mellom klokken tre og fem på ettermiddagen. Ellers er det gratis.
- Fra nyttår 2018 vil prisen øke til 20 kroner for passering med elbil i rushtiden.
- Fra nyttår 2020 blir det betaling også for passering utenom rushtiden: Da vil det koste 20 kroner å kjøre gjennom bomringen rundt Oslo. Prisen for å kjøre i rushtiden øker til 30 kroner, ifølge utkastet.
– Alle må være med å betale. Det vesentlige er at det skal være mye dyrere å kjøre bensinbiler, sier Lan Marie Nguyen Berg til VG.
- For dieselbilister som kommer vestfra inn i Oslo vil de i rushtiden for en personbil betale 58 kroner i bomringen, og i tillegg 16 kroner i bærumsbommen.
- For bensinpersonbiler vil rushtidssatsen være 48 kroner, pluss 16 kroner i bærumsbommen.
Elbiler har i dag også fri tilgang til kollektivfeltene, bortsett fra i Oslo. I kollektivfeltet på E18 og Mosseveien må det være minst to personer i bilen, for at en elbil skal få kjøre i feltet i rushtiden.
Med E18-avtalen, blir Oslo den første byen i Norge som innfører bompenger for elbil. Det er derfor trolig at andre byer vil ta etter, mener generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, , ifølge VG.
Kilde: VG
Legg inn en kommentar