Bodø jernbanestasjon er et markant symbol på 1960-tallets samferdselsutvikling. Stasjonsbygningen og klokketårnet er et landemerke i byen, med monumental karakter. Fotograf: Å.L Bodø |
Endestasjonen på Nordlandsbanen sto klar i 1961. Nå er Bodø stasjon fredet av Riksantikvaren.
Fredningen ble markert med bløtkake på jernbanekafeen, med både klima- og miljøminister Vidar Helgesen, fylkesråd Ingelin Noresjø og ordfører i Bodø Ida Pinnerød til stede. Riksantikvar Jørn Home overrakte fredningsdokumentene til Tore Arntzen, regiondirektør i ROM Eiendom.
Omfanget av fredningen
Fredningen omfatte stasjonsbygget med deler av interiør, inkludert venterom i første etasje med intarsia-arbeid av Sverre Sollie, og gangareal inn til jernbanekafeen og i tårnet, godshuse, samt muren med gangvei til stasjonen
Byggingen av Bodø jernbanestasjon ble fullført i 1961. Arkitekt var Arvid Sundby, som da var leder av NSB Eiendom Arkitektkontor. Bodø er endestasjon for Nordlandsbanen, som ble vedtatt bygget av Stortinget i 1923. Først i 1961 var banen ferdig bygget helt til Bodø, men var i begynnelsen kun åpen for godstrafikk. I februar 1962 åpnet banen for passasjertrafikk. Den offisielle åpningen ble holdt 7. juni 1962.
Kilde: Riksantikvaren
Fredningen ble markert med bløtkake på jernbanekafeen, med både klima- og miljøminister Vidar Helgesen, fylkesråd Ingelin Noresjø og ordfører i Bodø Ida Pinnerød til stede. Riksantikvar Jørn Home overrakte fredningsdokumentene til Tore Arntzen, regiondirektør i ROM Eiendom.
Omfanget av fredningen
Fredningen omfatte stasjonsbygget med deler av interiør, inkludert venterom i første etasje med intarsia-arbeid av Sverre Sollie, og gangareal inn til jernbanekafeen og i tårnet, godshuse, samt muren med gangvei til stasjonen
Byggingen av Bodø jernbanestasjon ble fullført i 1961. Arkitekt var Arvid Sundby, som da var leder av NSB Eiendom Arkitektkontor. Bodø er endestasjon for Nordlandsbanen, som ble vedtatt bygget av Stortinget i 1923. Først i 1961 var banen ferdig bygget helt til Bodø, men var i begynnelsen kun åpen for godstrafikk. I februar 1962 åpnet banen for passasjertrafikk. Den offisielle åpningen ble holdt 7. juni 1962.
Kilde: Riksantikvaren
Legg inn en kommentar