Det er bakgrunnen når Statoil nå skal utvikle et batterisystem for lagring av fornybar energi, som skal testes ut i det som blir verdens første flytende vindpark, Hywind Scotland pilot park. Elektrisitet fra de fem flytende vindturbinene skal lagres i en container på land med et litiumion-basert batterisystem, med kapasitet til å lagre en megawattime elektrisitet.
Nå kan en lure på hvorfor det satses på litium-ion i sammenhenger som dette. Nå sier vel Statoil selv at selve "hardwaren" i batteriløsningen ikke vil være revolusjonerende. I den grad prosjektet gir et teknologisk bidrag handler dette mer om å lage et helhetlig batterisystem, inkludert et optimalisert kontrollsystem.
I denne sammenhengen bør alle med litt interesse for hvordan vi kan løse skalerbarhet og variasjon i enegisystemene i fremtiden bruke litt tid på å lytte til MITs Donald Sadoway. I videoen nedenfor forklarer han hvorfor litium-ion ikke kan være løsningen for batterier i virkelig stor skala. Sadoway fokuserer i stedet på hvordan en kan utvikle batterier som er kostnadseffektive og som kan bygges relativt enkelt, hvor som helst i verden. Vel verd å få med seg:
TED-talk om "Liquid Metal Batteries":
Kilde: TU.no
TED-talk om "Liquid Metal Batteries":
Kilde: TU.no
Legg inn en kommentar