Elegant mekanisk konstruksjon, der en børsteløs elektromotor plasseres inne i sykkelrammen med direkte kobling til kranken.
|
Flere har sikkert, i likhet med meg, irritert oss over primitivt design på mange elsykler. I stedet for å integrere batteri og motor i rammen blir disse komponentene lite pene periferienheter på en ordinær sykkel. Unntak finnes selvsagt, som Specialized Turbo, men ogsp i slike tilfeller er det fremdeles mye å gå på.
Ryktene om såkalt mekanisk doping begynte for alvor i 2010 med Fabian Cancellaras seier i Ronde van Vlaanderen, der han rykket fra Tom Boonen uten å reise seg fra setet. Siden den gang har det kommet flere ubekreftete rapporter om mekanisk doping. Ekspertkommentator for den italienske fjernsynsstasjonen Rai, Davide Cassani, er blant de som mener at innebygde eletriske motorer har eksistert siden 2004. Ifølge Cassanis kilder er motorene som benytets fullstendig lydløs og allerede tatt i bruk av flere proffer. Cassani demonstrerer sykkelens funksjonalitet: i en video som har blitt svært mye sett på YouTube:
Sjekking av sykler og leting etter motorer er ikke noe nytt, og har funnet sted i Tour de France med en viss regelmessighet siden 2010. Etter at CIRC-rapporten, som tar for seg ulike former for doping, ble publisert i begynnelsen av mars 2015, virker det som det internasjonale sykkelforbundet har forsterket innsatsen.
Belgiske Femke van den Driessche i et tidligere løp. Åpenbart noe å hente ved hjelp av motor i bakker som dette.
|
– UCI har slått fast at det er mekanisk svindel, og vi kan bekrefte at sykkelen tilhørerer Femke van den Driessche, sier direktør i det belgiske sykkelforbundet, Jos Smets ifølge De Standaard.
Under Giro d’Italia har sykkelskanning blitt utført regelmessig gjennom hele rittet. I fjorårets Tour de France ble sykkelsjekkene utført mer sporadisk. Det koster visstnok 60.000 euro å leie en skanenr over tre uker, så dette er en betydelig kostnad for arrangørene. Kontrollørene nøyer seg derfor ofte med føre et mikrokamera inn i rammen etter at kranken er tatt av. Hjulene blir også nøye undersøkt.
Effekten av slike løsninger er betydelig:
Nye regler er innført med sikte på å straffe de som prøver seg. Ryttere som blir tatt med motorer skal suspenderes og kan bøtlegges med opp til 200.000 sveitserfranc (omtrent 1.7 millioner kroner). Lag risikerer bot på om lag 8.5 millioner kroner.
Om noen skulle tvile på at dette er mulig. Produktene er fullt funksjonelle, og har vært i handelen en god stund:
En mekaniker Sykkelmagasinet har snakket med har vanskelig for å tro mekanisk doping eksiterer på stor skala i dag. Det krever medvirkning fra mange parter, og det kan være veldig vanskelig å få til, sa mekanikeren. Det internasjonale sykkelforbundet kan imidlertid ikke utelukke mekanisk doping så lenge teknologien forsetter å utvikle seg. En ting er jo hva som skjer profesjonelt. Hva med alle amatørrittene? Vi husker jo saken fra Birkebeinerrittet for noen år siden – riktignok et rent reklamestunt.
Goat bikes er blant de som leverer slike sykler til oss transportsyklister. Du ser imidlertid femti tusen for å skaffe seg en sykkel som dette:
Kilde: Sykkelmagasinet
Legg inn en kommentar