Den tyske konseptkunstneren Hans Haacke, bosatt i New York, var i Oslo i fjor høst og holdt et foredrag, som del av foredragsserien Critical Issues in Public Art, i regi av KORO.
Haackes mest kjente verk, Germania, i den tyske paviljongen på Venezia-biennalen i 1993, hadde eksplisitte referanser til nazi-Tyskland på 30- og 40-tallet. For verket vant han Gulløven.
Under siste Veneziabiennale viste han det nyproduserte arbeidet World Poll (2015), i tillegg til en samling tidligere verker.
Foredragsserien er viet til begrepet «involvering» eller «medvirkning». Denne sesongens foredragsholdere er invitert til å reflektere rundt spørsmål om reell innflytelse versus pseudoinvolvering, kunstnerisk autonomi versus deltakelse og påvirkning, og alternative måter å organisere og produsere kunst i offentlige rom på: Organiske samarbeidsmodeller og beslutningsprosesser som forplikter seg til en mer undersøkende praksis samt smidige arbeidsformer fremfor kompromiss.
Kilde: KORO
Haackes mest kjente verk, Germania, i den tyske paviljongen på Venezia-biennalen i 1993, hadde eksplisitte referanser til nazi-Tyskland på 30- og 40-tallet. For verket vant han Gulløven.
Under siste Veneziabiennale viste han det nyproduserte arbeidet World Poll (2015), i tillegg til en samling tidligere verker.
Foredragsserien er viet til begrepet «involvering» eller «medvirkning». Denne sesongens foredragsholdere er invitert til å reflektere rundt spørsmål om reell innflytelse versus pseudoinvolvering, kunstnerisk autonomi versus deltakelse og påvirkning, og alternative måter å organisere og produsere kunst i offentlige rom på: Organiske samarbeidsmodeller og beslutningsprosesser som forplikter seg til en mer undersøkende praksis samt smidige arbeidsformer fremfor kompromiss.
Kilde: KORO
Legg inn en kommentar