– Hydrogen er helt overlegent og kan erstatte alt fossilt drivstoff. Det har alle fordelene, i tillegg til at det er utslippsfritt, sier Øystein Stray Spetalen, en av de største eierne i børsnoterte Nel, som produserer hydrogenstasjoner fra Notodden.
– Bilene er her allerede. Noen må tilby muligheten for å fylle, og jeg kjenner jeg er litt bratt i nakken i dag over at det er vi som gjør det. Det er flott for miljøet, sier Odd Reitan, styreleder i Uno-X Gruppen, som Reitangruppen eier 95 prosent av.
Målet er 20 stasjoner før 2020. Nå skal partene sette seg ned med Samferdselsdepartementet, Olje- og energidepartementet og Enova, som inntil nylig har avvist å støtte hydrogenstasjoner.
Spetalen tror elbilene vil utkonkurreres av hydrogenbiler:
– Utfordringen for elbiler er at de lagrer strømmen på batterier av litium. Det er dyrt, og produksjonen fører til store utslipp, samtidig som litium er et sjeldent metall som fort enda blir dyrere når etterspørselen øker. Med hydrogen er det motsatt. Med fornybar energi går prisene bare nedover, og stadig billigere solenergi vil brukes til produksjon av hydrogen, sier Spetalen.
Fordi markedet for hydrogen som drivstoff er så ekstremt lite, er prisen på hydrogen satt til den samme som bensin.
– Men produksjonskost i dag er på rundt to kroner per mil, og når teknologien utvikles vil den bli enda billigere. Det gir perspektiver, sier Spetalen.
Også Reitan tror el-biler vil være en mellomstasjon og har ingen planer om å satse stort på ladestasjoner for elbiler.
Kilde: DN.no
– Bilene er her allerede. Noen må tilby muligheten for å fylle, og jeg kjenner jeg er litt bratt i nakken i dag over at det er vi som gjør det. Det er flott for miljøet, sier Odd Reitan, styreleder i Uno-X Gruppen, som Reitangruppen eier 95 prosent av.
Målet er 20 stasjoner før 2020. Nå skal partene sette seg ned med Samferdselsdepartementet, Olje- og energidepartementet og Enova, som inntil nylig har avvist å støtte hydrogenstasjoner.
Spetalen tror elbilene vil utkonkurreres av hydrogenbiler:
– Utfordringen for elbiler er at de lagrer strømmen på batterier av litium. Det er dyrt, og produksjonen fører til store utslipp, samtidig som litium er et sjeldent metall som fort enda blir dyrere når etterspørselen øker. Med hydrogen er det motsatt. Med fornybar energi går prisene bare nedover, og stadig billigere solenergi vil brukes til produksjon av hydrogen, sier Spetalen.
Fordi markedet for hydrogen som drivstoff er så ekstremt lite, er prisen på hydrogen satt til den samme som bensin.
– Men produksjonskost i dag er på rundt to kroner per mil, og når teknologien utvikles vil den bli enda billigere. Det gir perspektiver, sier Spetalen.
Også Reitan tror el-biler vil være en mellomstasjon og har ingen planer om å satse stort på ladestasjoner for elbiler.
Kilde: DN.no
Legg inn en kommentar