Pablo Picasso inngikk i 1957 et banebrytende samarbeid med den norske kunstneren Carl Nesjar. Sammen skulle de to levere flere utsmykkingsarbeider til regjeringskvartalet.
Ifølge boken «Høyblokken. En bygningsbiografi» måtte Picassos medvirkning til utsmykningen holdes skjult den første tiden, for alt av arkitektur og kunst i Regjeringskvartalet skulle være norsk. For å holde identiteten til kunstneren hemmelig for omverdenen ble Picasso kalt Pablo Pedersen.
Picasso har tegnet på begge sider av arket. Forsiden av «Fiskerne» er tegnet i brunt, mens baksiden av arket er en egen tegning i svart. Begge motivene er signert.
– Det er en fullverdig tegning som viser motivet til utsmykningen i Høyblokken, men det er ikke enkelt å prise en slik tegning. På hans grafikk har vi gode referanser fra det åpne markedet, mens denne tegningen er en sjeldenhet som også har stor relevans for Norge.
Den henspiller på en viktig og kjent utsmykning, og vi merker stor interesse fra utlandet for tegningen, sier daglig leder Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels Plass Auksjoner.
Kilde: DN.no via Dimag.no
Ifølge boken «Høyblokken. En bygningsbiografi» måtte Picassos medvirkning til utsmykningen holdes skjult den første tiden, for alt av arkitektur og kunst i Regjeringskvartalet skulle være norsk. For å holde identiteten til kunstneren hemmelig for omverdenen ble Picasso kalt Pablo Pedersen.
Picasso har tegnet på begge sider av arket. Forsiden av «Fiskerne» er tegnet i brunt, mens baksiden av arket er en egen tegning i svart. Begge motivene er signert.
– Det er en fullverdig tegning som viser motivet til utsmykningen i Høyblokken, men det er ikke enkelt å prise en slik tegning. På hans grafikk har vi gode referanser fra det åpne markedet, mens denne tegningen er en sjeldenhet som også har stor relevans for Norge.
Den henspiller på en viktig og kjent utsmykning, og vi merker stor interesse fra utlandet for tegningen, sier daglig leder Hans Richard Elgheim ved Grev Wedels Plass Auksjoner.
Kilde: DN.no via Dimag.no
Legg inn en kommentar