Brenselceller på sykkel er ingen ny ide, men nå har forskere fra New South Wales-universitetet (UNSW) i Australia har utviklet sin egen tilnærming til bruk av brenselceller på elsykler. Under setet er det montert på en beholder med hydrogen. Det ser simpelthen ut som en mellomstor flaske ved bakhjulet. Rekkevidden er oppgitt til 125 kilometer med en hastighet på 20 kilometer i timen.
Forskerne er i full gang med å videreutvikle løsningen de i dag har med metallhydrider for å lagre hydrogenet. De utvikler borhydrider som skal gjøre det mulig å lagre samme mengde hydrogen ved kun å bruke 50 gram med lagringsmateriale per 100 liter hydrogen. Dette i kontrast til dagens metallhydrider som krever 1 kg per 100 liter.
Det som mildt sagt er beleilig med hydrogen-elsykkelen er at batteriet kan, men ikke trenger lades via strømnettet. Når brenselcellen er aktivert, lader den batteriet kontinuerlig med en effekt på 100 watt. Trenger du at elsykkelen skal fungere omgående, behøver du bare hekte på en ny flaske.
Forskning på hydrogensykler har også foregått i Norge. I 2009, utviklet forskere ved Universitetet i Agder en egen hydrogensykkel ved forskning på fastoksid brenselceller.
Kilde: tu.no/samferdsel
Legg inn en kommentar