En rapport TØI laget i mai i år, viste imidleertid at en båt som går en runde fra sentrum til Huk og Ingierstrand hverken vil lønne seg økonomisk eller miljømessig. Buss er langt billigere. Men ifølge prosjektleder Nils Aadland i NCE Maritime CleanTech reduseres drivstoffutgiftene med 85 prosent, og utslippene med hundre prosent med el-båt. Han lover også at aluminiumsbåten kan bygges slik at den kan kjøre når det er is på fjorden.
Urban Water Shuttle - The waterway to a sustainable future from EkerSandvik on Vimeo.
- Ruter jobber for at alle driftsarter skal gå på fossilfritt drivstoff innen 2020, el-drift er ett av virkemidlene vi vurdere. Vi følger utviklingen med spenning. Dette vil trolig først være aktuelt for båtene til øyene i Indre Oslofjord. De går i et farvann som har lavere hastighet, da er teknologien lettere å bruke, sier pressekontakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.
Kilde: osloby
Legg inn en kommentar