«Oppfinnelsen» av samlebåndet krediteres både Henry Ford og Ransom E. Olds. En forutsetning for samlebåndet er produksjon av ensartede produkter med standardiserte deler. Dette er en tanke som går helt tilbake til det 18. århundre.
Henry Ford bygget sitt første bevegelige samlebånd i 1913 og revolusjonerte dermed produksjonsprosessene på sin Ford Model T. Dette samlebåndet på Ford-fabrikken i Highland Park, Michigan, ble selve standarden for masseproduksjon over hele verden.
Henry Fords tanke var å produsere flest mulig biler med enklest mulig konstruksjon til lavest mulig pris. Da det å eie en bil var forbeholdt de rike og privilegerte, var det Henry Fords mål å «få hele verden på hjul» og produsere et rimelig kjøretøy for vanlige folk.
I begynnelsen bygget Ford biler på samme måte som alle andre - en av gangen. Bilen sto på gulvet gjennom hele byggeprosessen mens arbeiderne hentet deler og returnerte til bilen for å sette dem på plass. For å få mer fart på prosessen ble bilene plassert på traller som ble skjøvet fra en gruppe arbeidere til neste. Men dette gikk ikke fort, og prisen på bilene var høy. Her var det behov for automatisering.
I dag er selvsagt samlebåndet raffinet betydelig, ikke minst takket være utstrakt robotisering, som for eksempel ved produksjon av Skoda Superb:
Og en av Norges mest solgte bilder, Octavia:
Marble marvel: natural stone takes centre stage in historic Milan
-
An apartment in the Italian city is transformed into an elegant home and
showcase for natural stone interiors
In the early noughties, Gabriele Salvatori ...
Legg inn en kommentar