Foto: Yosemite |
– I Danmark ble magnetiske svevetog analysert allerede i 2007. Men da finanskrisen kom ble alle utredninger lagt på is. I 2011 ble undersøkelsene tatt opp igjen, først i Sverige, så i Danmark og Norge. Nå har vi tatt opp samarbeidet for fult, og sett nøyere på hvordan det kan være mulig i alle de tre landene, sier ingeniør og prosjektleder, Ole Rasmussen.
I rapporten skriver han at arbeidsgruppen mener det er mulig å bygge et svevetog med hastigheter på mellom 300 og 500 kilometer i timen på dette strekket. Det vil i tilfelle føre til en total reisetid mellom de to byene, som ligger drøyt 300 kilometer fra hverandre, på under en time.
- Se også: "Linjen" THE SCANDINAVIAN HIGH-SPEED RAIL (PDF)
Trond Andresen, ved institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU, har lenge tatt til orde for en annen løsning.
– Det er en grunn til at ikke engang Tyskland har valgt å benytte seg av den tyskutviklede transrapidløsningen. Den er dyr og vanskelig å få til, sier han.
Andreassen mener den beste teknologiske løsningen er å bygge en SkyTran:
– SkyTran baserer seg også på magnetisk levitasjon, men mens transrapidtog baserer seg på magnetisk tiltrekning, baserer SkyTran seg på magnetisk frastøting. Det krever da ikke like stor presisjon av banelegemet, og det trenger ikke regulering fordi det er naturlig stabilt, sier Andresen.
Kilder: tu.no og Scandinavian Maglev Metro
Legg inn en kommentar