Det var først fra 1970-tallet av, etter at den idealistiske modernismen hadde fått seg en trøkk, at det begynte å bli vanskelig å henge med i svingene når en arkitekt åpnet munnen. Arkitektlærere ved universiteter gjenoppfant feltet som teoretisk disiplin.
Som lærer på Arkitekthøyskolen i Oslo (AHO) snakket Sverre Fehn ofte om pikekyss og regnvær, blomsterenger og romanser. Det skapte internasjonal skole. Takket være Fehn brukes særnorske metaforer som isbreer, polarlys og fjorder i dag for å beskrive bygninger i alle verdenshjørner.
Som lærer på Arkitekthøyskolen i Oslo (AHO) snakket Sverre Fehn ofte om pikekyss og regnvær, blomsterenger og romanser. Det skapte internasjonal skole. Takket være Fehn brukes særnorske metaforer som isbreer, polarlys og fjorder i dag for å beskrive bygninger i alle verdenshjørner.
Fehn var ikke den eneste norske innflytelsesrike archispeak-høvdingen. Den innflytelsesrike AHO-guruen Christian Norberg-Schulz demonstrerte med stort internasjonalt gjennomslag hvordan man ikke trenger å snakke om hus for å snakke om hus.
Det satiriske nettstedet The Onion har en spørrespalte som heter «Concept Of Phenomenology In Architecture As Developed By The Norwegian Theorist Christian Norberg-Schulz», der enkle spørsmål får ubegripelige svar.
Den aller fremste representanten for archispeak er nok likevel nederlandsk. Grunnleggeren av arkitektkontoret OMA, Rem Koolhaas, er legendarisk overbevisende. Han gjorde kunsten å prate om arkitektur sentralt i arkitekturen. Da han fikk Pritzker-prisen i 2000, hadde han ennå ikke bygget særlig mye.
Koolhaas’ kanskje fremste gave til archispeak er teknikken der arkitekten først tegner huset, og etterpå finner på hvorfor han gjorde det slik.
– Språket ble innprentet fra første år på arkitekthøyskolen, der elevene oppmuntres til å tømme ord og uttrykk for opprinnelig betydning og fylle dem med det kursholderne mener gavner prosjektene, sier Gaute Brochmann.
Kilde: DN.no
Legg inn en kommentar