Resultatet har blitt en bybil, med plass til to og litt bagasje. Visio.M er 355 centimeter lang, 155 centimeter bred og 131 centimeter høy. Bilen har svært lav vekt - kun 450 kilo, noe som er halvparten av det en vanlig minibil veier i dag. God aerodynamikk og hjul med ekstremt lav rullemotstand, gjør at bilen klarer seg med en elektromotor med en effekt på bare 15 kilowatt - eller litt over 20 hestekrefter.
Batteripakken har en kapasitet på 13,5 kilowatt-timer og veier bare 85 kilo. Dette holder likevel til en rekkevidde på 160 kilometer.
Bilen er nemlig forsynt med radarer og kamerasensorer som overvåker trafikksituasjonen og kan klargjøre bilen for et eventuelt sammenstøt, ikke bare ved å forberede kollisjonsputer, men også ved fysisk å flytte fører og passasjer innover i kupéen.
Batteripakken har en kapasitet på 13,5 kilowatt-timer og veier bare 85 kilo. Dette holder likevel til en rekkevidde på 160 kilometer.
Bilen er nemlig forsynt med radarer og kamerasensorer som overvåker trafikksituasjonen og kan klargjøre bilen for et eventuelt sammenstøt, ikke bare ved å forberede kollisjonsputer, men også ved fysisk å flytte fører og passasjer innover i kupéen.
- Med Visio.M har vi bevist at det er mulig å bygge et svært lett og samtidig sikker bil, med en totalkostnad som vi forventer vil være lavere enn den knyttet til en tilsvarende bil med tradisjonell forbrenningsmotor, sier prosjektlederen, professor Markus Lienkamp.
Legg inn en kommentar