Foto: Obosno |
Undersøkelsen viser også at mer enn hver femte boligkjøper har klaget, eller vurderte å klage, etter kjøpet. 3 av 5 boligkjøpere skulle gjerne hatt mer tid i bolighandelen.
– Tallene er dramatiske og viser klart at eiendomsmeglerbransjen har mislyktes i å skape en trygg bolighandel for norske forbrukere, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.
Undersøkelsen viser også at vi bytter bolig oftere, noe som tyder på at livsfase er avgjørende for boligvalgene forbrukerne gjør.
Ønsker seg mer tid
Nesten halvparten - 44 prosent opplevde ulike problemer knyttet til sitt siste bruktboligkjøp.
3 av 5 vil ha mer tid i bolighandelen.
De vil ha mer tid til å undersøke boligen, spørre fagfolk, stille spørsmål til megler og selger og lese og forstå informasjon om boligen.
Ga et for positivt bilde
45 prosent har opplevd ulike problemer knyttet til boligkjøp – både brukt og ny bolig.
Tilstanden fremsto som bedre enn den faktisk var, svarer 19 prosent. Tiden man hadde til å undersøke boligen var for knapp, svarer 15 prosent. Det var lite informasjon om oppussingsbehov, sier 12 prosent og negative forhold ble ikke kommunisert, beretter 12 prosent av de spurte.
– Bolighandelen er vårt livs viktigste handel, og boligkjøpere trenger mer tid til å vurdere boligen og nærmiljø. Dette er enkelt å gjennomføre ved å gi kjøperne en ekstra dag i bolighandelen ved å utvide akseptfristen til 48 timer etter siste visning.
– Og bruk av en obligatorisk teknisk tilstandsrapport vil få ned konfliktnivået mellom husselgere og kjøpere, sier direktør Randi Flesland.
Kilde: Forbrukerrådet.no
Nesten halvparten - 44 prosent opplevde ulike problemer knyttet til sitt siste bruktboligkjøp.
3 av 5 vil ha mer tid i bolighandelen.
De vil ha mer tid til å undersøke boligen, spørre fagfolk, stille spørsmål til megler og selger og lese og forstå informasjon om boligen.
Ga et for positivt bilde
45 prosent har opplevd ulike problemer knyttet til boligkjøp – både brukt og ny bolig.
Tilstanden fremsto som bedre enn den faktisk var, svarer 19 prosent. Tiden man hadde til å undersøke boligen var for knapp, svarer 15 prosent. Det var lite informasjon om oppussingsbehov, sier 12 prosent og negative forhold ble ikke kommunisert, beretter 12 prosent av de spurte.
– Bolighandelen er vårt livs viktigste handel, og boligkjøpere trenger mer tid til å vurdere boligen og nærmiljø. Dette er enkelt å gjennomføre ved å gi kjøperne en ekstra dag i bolighandelen ved å utvide akseptfristen til 48 timer etter siste visning.
– Og bruk av en obligatorisk teknisk tilstandsrapport vil få ned konfliktnivået mellom husselgere og kjøpere, sier direktør Randi Flesland.
Kilde: Forbrukerrådet.no
Legg inn en kommentar