- Hvis man skal få til teknologiutvikling er man avhengig av markeder. Man må gi drahjelp, selv om det ikke er kostnadseffektivt der og da. Se på solcellesubsidiene i Tyskland. De var kostbare i starten, men falt nesten sjokkerende raskt, sier Sjur Kasa, som ammen med Olav Wicken har han skrevet boken Energirikdommens paradokser.
Sosialistisk Ungdom krever at «rikmannsfordelene» ved Tesla fjernes, mens stortingsrepresentant og tidligere miljøminister Bård Vegar Solhjell (SV) er mer forsiktig.
- Det er ingen tvil om at elbilpolitikken ikke er fordelingspolitikk. Den innebærer at folk med god inntekt får fordeler. Men ikke alt vi gjør i miljøpolitikken er fordelingspolitikk. Det er ikke tenkbart at det kan skapes et marked for elbiler uten introduksjonstilbud, sier Solhjell.
- Så tror jeg alle forstår at dette tilbudet kommer til å bli dårligere i årene som kommer. Den viktigste lærdommen er uansett at det absolutt beste klimatiltaket innenfor transport er hvis folk reiser kollektivt. Det er åpenbart at det her brukes for lite penger, sier Solhjell.
Kilde: Aftenposten
Living in a Post-Iconic World: Architecture in the Age of Localized Design
-
Smaller cities once relied on starchitects for regeneration; today, global
names are joining local experts to craft contextual solutions.
The post Living...
Legg inn en kommentar