I revidert statsbudsjett som ble lagt frem onsdag slår Finansdepartementet fast at det er høytlønnsgruppene som kjøper elbil. Gjennomsnittlig bruttoinntekt i 2012 for dem som eide elbil ved utgangen av 2013 var i underkant av 900.000 kroner.
Høyres miljøpolitiske talsmann Nikolai Astrup skriver på Twitter : "det gir jo ingen mening å sammenligne snittinntekt til kjøpere av nye ebiler med eier av 14 år gamle biler!". Astrup mener det blir riktigere å si at det er lønnsadelen som kjøper ny bil, og spør hva som var snittinntekten til dem som kjøpte ny fossilbil. Han mener medianinntekten til de som kjøper elbil, som er på rundt 600.000.
Regnestykket kan tolkes som en oppvarming til en endring av elbilregimet. Astrup påpeker imidlertid at fordelene er der blant annet for å skape et marked for å utvikle teknologien videre og få kostnadene ned slik at elbil kan bli konkurransedyktig også i land som ikke har høye avgifter på fossile biler, som i Norge.
Bellona-leder Frederic Hauge mener en innstramming av elbil-regimet er å begynne i feil ende.
- Vi har ikke oppnådd klimaforliket, vi har ikke oppnådd klimamålsetningene. Hvorfor skal vi kutte virkemidler som virker? Jeg har jo et forslag om at vi heller kan la være å utbetale penger til de små oljemyggene som ikke er i skatteposisjon og bare borer tømme brønner. La oss diskutere det i stedet for, sier Hauge til DN.
Kilde: DN.no
Grateful for Great Design: Why We’re Thankful for Architects Everywhere
-
The 13th A+Awards is dedicated to architects who go beyond the ordinary to
redefine what’s possible.
The post Grateful for Great Design: Why We’re Thankf...
Legg inn en kommentar