- Fremtiden for en elektrisk infrastruktur ligger i standardisering. Som med bensinstasjoner trenger vi et ladesystem for alle produsenter, ikke minst fordi det reduserer kostnadene for infrastrukturen, men også fordi det er mer praktisk for kundene, sier Thomas Weber, som er utviklingssjef i Daimler til den tyske bransjeavisen Automobilwoche.
Ifølge Automobilewoche sier også Volkmar Denner, som er sjef i Bosch, at det ikke gir noen økonomisk mening at hver bilprodusent skal ha sitt eget ladesystem, og at teknologien for en felles europeisk ladestruktur finnes, men at den bare må implementeres.
- Hvis du ser på de virkelige driftskostnadene for laderne, så er de ikke så dyre. Folk kjører stort sett lokalt, og vi vil bare sørge for at folk har en enkel måte å kjøre langt. Bil handler om friheten til å reise, og du vil bare maksimere den følelsen. Bilens pris er høyere for å kompensere for superladerne. Jeg tror det er bedre å ta litt mer for bilen, enn å ta betalt for lading, for det er irriterende å måtte trekke kredittkortet hver gang du vil lade. Vi vil virkelig forsterke denne investeringen, sa Elon Musk til DN.
Kilde: DN.no
Legg inn en kommentar