Tysklands forbundskansler Angela Merkel advarer EU mot for store ambisjoner når det gjelder å få ned utslippet av klimagassen CO2 fra nye biler. Merkel er presset av sin egen bilindustri, som i motsetning til bilindustrien i Sør-Europa, har problemer med å tilpasse seg et utslippskrav på 95 gram CO2 per kilometer.
EU vil at dette kravet skal gjelde fra 2020, mens USA vil skjerpe utslippskravene fra nye biler til rundt 100 gram/km, men da først fra 2025.
Siden i fjor har såkalte superkreditter vært tilgjengelig for lavutslippsbiler. Hver bil med CO2-utslipp lavere enn 50 gram/km har gitt 3,5 ganger utslippsverdien i kreditt. Så langt har tyskerne vært fornøyd med denne ordningen, som forklarer hvorfor tyske bilprodusenter nå står først i køen med å lansere både ladbare hybrider og helelektriske biler.
Samtidig er det nettopp denne ordningen EU nå forsøker å angripe ved å kreve kreditten redusert til to ganger utslippet i 2020, for så å fjerne ordningen helt fra 2023.
Kilde: Aftenposten
From Strictly Ballroom to Sydney’s saviour: how heritage town halls are
staging a comeback
-
Inner West council has thrown open the doors of seven town halls to arts
organisations free of charge as it tries to revive its buildings and
address a p...
Legg inn en kommentar