Innmaten i en Tesla Model S. Foto: Oleg Alexandrov |
Gitt en kvotepris i EU på 60 kroner per tonn, ville staten i teorien kunne oppnådd mye større utslippsreduksjoner ved å kjøpe kvoter for det samme beløpet. Siden Holtmarks artikkel ble skrevet er kvoteprisen nær halvert, hvilket gjør at en kunne fått kvoter tilsvarende et par tusen tonn for 80.000,- kroner. Det sier nok også sitt om hvor dårlig kvotesystemet fungerer, i alle fall så langt, men det gjør samtidig eblilregnestykket enda mindre hyggelig.
En annen SSB-forsker, Geir H. Bjærtnes, har i en studie som ble publisert i mai regnet på den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av den norske elbilpolitikken. Også han konkluderer med at politikken bare ville være samfunnsøkonomisk lønnsomt dersom elbilen ble beskattet på linje med andre biler, også når kostnaden med økte klimautslipp tas i betraktning.
Kilde: DN.no
Legg inn en kommentar