I 2013 er det 50 år siden den første sportsbilen fra Lamborghini rullet ut av fabrikken i Sant` Agata Bologna i Italia. Bilmerket, som er blitt selve begrepet på italiensk design og ingeniørkunst, skal hylles på Norsk vegmuseum. 20 forskjellige modeller vil bli presentert og dekke det meste av Lamborghinis produksjonshistorie. Bredde, antall og type modeller gjør utstillingen unik i Europeisk sammenheng,- fabrikken i Italia har sågar sagt seg villig til å bidra!
|
Lamborghin Diablo SV og 70-80-talls ikonet Countach - Foto: Brian Snelson |
Norsk vegmuseum vil også presentere et knippe fantastiske og spektakulære veistrekningene fra vårt eget land. Norges topografiske beskaffenhet setter store krav og utfordringer, og museet knytter dette til fagmiljøene hos Lamborghini, som jobber ut i fra de samme premissene. Tradisjon og håndverk, linjer, estetikk, teknikk, design, og ingeniørkunst er én side av saken, innovasjon visjonær og kreativ en helt annen.
Er bil og vei to sider av samme sak, også når de eksisterer kun som idé? Er det den kreative siden av hjernen som trigger motivasjonen for formgivning av både veier og biler? Er det en symbiose mellom disse miljøene vi ikke helt forstår rekkevidden av?
Kilde: vegvesen.no
Legg inn en kommentar